Another day in Paradise

25 grader, blå himmel 15 knops vind - bare smil, og blide mennesker overalt - og alt handler om seiling. Paradis, sier Claus Landmark etter å ha hengt seg opp i en hummerteine i den andre seilasen

Publisert Sist oppdatert

Her er Landmarks rapport fra Key West Race Week:

 

Gårsdagen ga oss selvtillitt og stemingen ombord er god. Men vi er fortsatt ydmyke og vi tar en seilas av gangen. Litt flyt i går er ingen garanti for at marginene skal fortsette å være på vår side. Vi er tidlig ombord, briefing i cockpiten og vi kaster loss som første båt i havnen. Tiden benyttes effektivt og vi har en plan på hvilke manøver vi skal øve på. Og slik blir det. Jibe set er en vanskelig manøver med asymetrisk, men etter noen forsøk sitter den. Ellers kjører vi gjennom hele repertoaret av krevende øvelser. Kiwi drop, berging i lo, i le på feil side etc. Sail-handlingen sitter, og vi er klare til start.

 

Forholdene endret seg til dagens seilaser. Det blåste dobbelt så mye som i går. Riggen har fått en real omgang med skruing og jekking. Lett fokk er byttet til en medium, og en ny gennaker har tatt plass i forluka.

 

En super proff ragatta-arrangør annoserer dagens to seilaser på henholdsvis 4 og 5 legs, hver på 1,6 mil. Organisering og prosedyrer er selvfølgelige helt feilfrie. Imponerende er også all den informasjon som formidles fra regattaledelsen over VHF. Rormann Jesper Bank og taktiker Michael Hesbæk legger opp starten og feltet er hot hot. Vår første start er under middels god, men vår supertaktiker finner skiftene og vi tråkler oss systematisk forbi våre 4 argeste konkurrenter av same båttype. Vi er først av Farrene på første toppmerket og holder konkurrenten bak oss helt til mål. Neste Farr 400 er 10 sekunder bak. Det er nok.

 

Neste start har lo-fordel og vi brenner avgårde midt på linjen. Vi er tidlig, men vi vet ikke riktig. Meldingen over tyvstarter kunngjøres på VHF'en først etter et halvt minutt. Vi ser at en båt går tilbake, og så en til. Og dermed strykes det finske flagget på startbåten. Det er lettelse ombord og diskusjonen mellom  rormann og taktiker om vi var for tidlig eller ikke, opphører.

 

Litt uflaks med et skift bidrar til at vi må gå bak søsterbåten "Chessie Racing" i en styrbord babord, og de klarer å holde seg foran. Dette er båten som har vist seg å være vår tøffeste konkurrent og vi fighter for hver meter.

 

Seilasene foregår i temmelig grundt farvann på mellom 4 og 10 meters dyp. Hele baneområdet er "minelagt" av hummertegner og vi må holde syslskarpt utkikk etter "lobsterpots". Det er tusenvis. I et slag på 2. kryssen skjer det. Vi seiler på en tegneblåse og mister plutselig all fart og begynner å drive sidelengs. Etter mye om og men kommer vi omsider fri, og to båter benytter sjansen til å seile forbi oss. Fra en topp-plassering har vi plutselig kun en båt bak, nemlig "Team Premier" som seilte på en lobsterpot på første lensen og måtte kutte seg fri med en mann i vannet.

Oppsummeringen etter dag to er at vi fortsatt har fart i båten, men feltet er tightere når det blåser mer. Lopsterpots må vi bare ligge unna. En 3. og en 8. plass på dagens seilaser sender oss ned til en 4. plass etter to dager og 4 seilaser. Nye muligheter i morgen med en ganske frisk værmelding - 20 knop +.

Fordekksmannen Andreas Myhrvold har filmet litt med hjelmkamera fra 2. start 

"i hodet på en fordekksmann under starten"

Resultater etter gårsdagens seilaser;

1. USA 95 SPOOKIE HPR Carkeek 40 Steve & Heidi Benjamin 1 1 1 1   4.0

2. USA 84001 Decision HPR Carkeek 40 Stephen Murray          2 2 2 4 10.0

3. USA 400 Chessie Racing Farr 400 George Collins                  6 4 4 2 16.0

4. NOR 411 Santa Farr 400 Jesper Bank / Michael Hestbek (T) 3 3 3 8  17.0

Mannskap med offervilje. Ri så det svir - hele dagen lang
Michael Hesbæk, tilfreds taktiker med alle konkurrentene bak
Starten satt som et skudd for Jesper Bank & Co. Begge fotos Ken Stanek
Foto Jesus Renedo