Glenn Bourke

Havnregattaene mest vellykket, sier Bourke

Volvo Ocean Race sjefen Glenn Bourke la hodet på blokken da han skapte den ny VO70 klassen for Volvo Ocean Race. Nå bejubler alle den kontroversielle klassen, men selv er Bourke mest fornøyd med havneseilasene.

Publisert Sist oppdatert

Bourke sier til Seilas at havneregattaene har vært enormt populære, særlig for sponsorene hvis gjester dermed fikk et tettere forhold til båtene og deres mannskap. Noen av sponsorene benyttet også havneregattaene til å ta med kunder, både i selve regattabåtene og i båter som fikk følge seilerne fra start til mål. Et annet populært innslag har vært Volvo Extreme 40, katamaranene som hadde sin egen serie og som også ble benyttet til å ta gjester med ut å seile. Bourke sier at flere tusen bedriftsgjester på denne måten selv fikk oppleve fartsseiling på høyt nivå.

Glenn Bourke innrømmer at det har vært endel motgang underveis og at bildet ikke alltid har vært like rosenrødt som idag der seilere og sponsorer unisont hyller regattaen og de ekstreme VO70 båtene. - Men alt som ikke tar livet av deg gjør deg sterkere, sier Bourke som nå ser fremover til neste Volvo Ocean Race med betydelig større optimisme enn han gjorde da han tiltrådte jobben som prosjektansvarlig for mer enn tre år siden.

- Men først skal jeg ta et overblikk over mitt eget liv, sier Bourke som mener at dette må vente til begeistringen etter avslutningen av denne regattaen har lagt seg. - Jeg er kjempefornøyd med jobben min, sier han, - men med to små barn hjemme i Australia må jeg tenke på fremtiden i forhold til dem, sier han.

Mens Volvo måtte bidra på ulike måter for å få deltakerne i årets regatta på plass, ser Bourke at det blir lettere å få båter til den neste. - Dette skal være regattaen der sponsorene kommer tilbake og gjentar sine engasjementer, sier han vel vitende om at sponsorene i de tidligere jorden rundt seilaser nesten uten unntak har gitt seg etter én regatta. Han mer eller mindre bekrefter at både Ericsson og ABN Amro er tilbake om to år og tror også at Brasil med prosjektleder Alan Adler allerede er godt i gang med finansieringen av en ny båt. Totalhavariet til movistar til tross, tror Bourke også at det blir en spansk båt på startlinjen.

Seilas møtte også Knut Frostad i Gøteborg etter innkomsten og etter at de nye planene for en ny regatta var annonsert. - Jeg har ingen planer, sier han, men bekrefter at han kan seile en ny regatta med Brasil om han vil. - Det virker i hvert fall som Volvo Ocean Race har gode ideer om det neste racet, sier Frostad.

De største endringene for neste regatta blilr åpenbart når det gjelder ruten. Glenn Bourke vil i løpet av kort tid offentliggjøre hvor og når regattaen skal starte, men som nevnt å gårsdagens artikkel spekuleres det i start fra Kina etter OL i 2008. Det snakkes også om seiling gjennom Rødehavet og Suez og inn i Middelhavet.

- Avslutningen på denne regattaene har nesten tatt livet av både selerne og av oss med programmets intensivitet, sier Bourke. - Fra Baltimore til mår har det gått i ett, med mange etapper og korte havneopphold. Neste gang skal vi forsøke å balansere regattaen bedre slit at etappene blir tilnærmet like lange i begynnelsen som i slutten av regattaen.

- Vi kommer til å gjøre små endringer med båtene, sier Bourke. - Hva disse går ut på er for tidlig å si noe om, men det kan være vi låser vippepunktet for kjølen til skrogets ytterpunkt og derved forbyr «bombedørene», sier han. - Vi kommer også til å tillate konvensjonelle forseil til mastetoppen og på den måten slå en strek over Code 0. Vi vil også tillate flere rulleseil, sier han. Glenn Bourke påpeker imdilertid at ingen moderne havseilerklasser har en regel som betinger sterkere båter, og at designerne alltid vil forsøke å komme seg rundt reglene for å skape hurtigere båter. - At dette kan gå ut over sikkerheten har vi dessverre sett eksempler på, men det er ikke Volvos ansvar, sier han. - Det er det eierne og designerne som må ta, sier han.

Bourke håper også at det blir ett eller flere jentelag i neste regatta, men er ikke like opptatt av et stort antall båter i regattaen. - Det har vist seg at 6-7 båter er bra for sponsorene og oppmerksomheten vi har oppnådd tyder på at media også er tilfreds med et slikt antall. Sett med sponsorenes øyne er det viktig at deres eksponering ikke utvannes, sier han og introduserer muligheten for å sette et tak ved 10 båter.

Glenn Bourke som er tredobbelt verdensmester i Laser og fremdeles aktiv regattaseiler, sier at han nå vurderer å kjøpe en turbåt. - De norske vestlandsfjordene er et attraktivt turmål, avslutter Bourke før han haster videre til neste møte.