Frostad summerer
Frostad summerer
Frostad summerer
Fra avslutningen av Færderseilasen

Frostad summerer

I et nyhetsbrev summeren Knut Frostad hendelsene som kostet seier og gode plasseringen i Færderseilasen og i regattaen Horten-Gøteborg

Publisert Sist oppdatert

Kjølbrudd stoppet Nokia Academy i offshore race til Gøteborg

Like etter start på søndag kveld fra Horten i årets nye offshore race fra Horten til Gøteborg, ble det klart for oss at noe var galt med båten. I over 20 knops vind manglet vi mere enn 10 grader høyde og en del fart i forhold til konkurrentene ut fra startlinjen. Vi jobbet som gale for å finne ut hva som var galt og trimmet om båten uten å lykkes særlig bra. Tietoenator og HiQ valgte å krysse på innsiden av Bastø, mens vi valgte å krysse fjorden helt over til Østfold. Dette tjente vi på og så ut til å gå klart foran dem begge ved neste møte, men samtidig oppdaget vi en liten flærre i kjølbladet under båten. Vi slet fortsatt med fart og høyde, og etter to nye slag kom det et stort smell fra kjølområdet og vi stoppet båten umiddelbart. Det var nå synlig et stort område med karbon på det fem meter lange kjølbladet, og vi skjønte at noe alvorlig hadde skjedd med kjølen. Da vi heller ikke kunne heve eller senke kjølebladet i kjølkassen som normalt forstod vi at det trolig var et brudd, og at vi måtte ta det ekstremt rolig for å sikre kjølen.

Vi seilte sakte inn til vestfoldsiden, og fikk eskorte av en av redningsbåtene til Redningsselskapet som var ute for å ta bilder av oss. Ettersom vi ikke kan motta hjelp utenifra og heller ikke starte motor i racet., seilte vi inn i helt flatt vann ved Fjærholmen, og stoppet båten. Christian stupte uti det 13 grader kalde vannet og kom opp med et forskrekket uttrykk i anskiktet: Kjølen er borte!! Heldigvis viste det seg at den fortsatt hang fast i båten, men på den andre siden. Kjølbladet hadde nå brukket helt av båten og en 4 meter lang del av kjølen stakk opp på siden. Den øverste halvannen meter av kjølen satt fortsatt i båten. Vi fikk løsnet begge deler og sendte disse over til Redningsselskapet som sørget for å få disse fraktet til Tønsberg hvor vårt shore team stod klare og ventet. En stor takk til gutta fra Redningsselskapet som virkelig var på rett sted til rett tid!

Vi bestemte oss for å forsøke å fullføre offshore racet til Gøteborg, uten kjøl, da vi taper ett poeng på å bryte. Til Skagen gikk det rimelig bra. Vi rundet Skagen bare 12 Nm bak den finske båten, og det etter å ha stoppet en time. Etter Skagen gikk banen nordover igjen til et rundingsmerke ved svenskekysten og deretter tilbake til Gøteborg hadde vi kryss i lite vind, og uten kjøl ble dette en smertefull opplevelse. Vi kom i allefall i mål til slutt ca. 4 timer etter de andre, og det i seg selv var en stor utfordring. Vi reddet ett poeng i cup’en.

På plass i Gøteborg var nå allerede våre to tekniske shore crew, Jo og Henrik, igang med reparasjon og oppbygging av kjølen. En slik karbonkjøl er en ekstremt komplisert konstruksjon. Bruddet er det mest kristiske området av kjølen og det er en kjerne i kjølen som i seg selv tar flere dager å bygge opp. Vi har fått spesielt god hjelp av Killian Bushe fra det svenske America’s Cup laget her nede. Til reparasjonen kommer det bl.a. til å gå med over 250 meter unidirectional karbon matte og 30-40 liter epoxy. Vi regner med at det vil ta oss en hel uke å ha kjølbladet intakt igjen. Dessverre er det ny start allerede imorgen med banerace for oss her i Gøteborg. Vi fikk fraktet en reservekjøl fra gamle Academy ned hit, i håp om at vi kunne bygge om denne slik at den kunne passe midlertidig, men dette forsøket måtte vi gi opp i kveld, da den rett og slett var for tykk, og ikke lot seg tilpasse. Imorgen tidlig kommer vi derfor til å starte med kun den nedre delen av det brukne kjølbladet i båten. Vi må feste det permanent, og det betyr at vi på kryss kommer til å mangle mere en 1,5 meter kjøl.

Det hele er frustrerende og at vi nå gir fra oss verdifulle poeng i Cup’en på en slik måte er en vond følelse. MEN, vi er 100% motiverte til å gi absolutt alt imorgen. Det får briste eller bære, og vi er selvfølgelig avhengige av en del vind med et så lite kjølareale. Vi kommer i allefall fall ikke til å la de andre få noen billige poeng fra oss. Uansett skal vi være i god shape til neste runde i Stockholm, og ettersom HiQ nå får et forsprang på oss har vi skaffet oss selv en større utfordring – og den tar vi, det skal alle være sikre på.

Årsaken til bruddet viser seg nå å være en gammel skade fra teamet som seilte båten ifjor. Etter en kraftig grunnstøting hadde ikke kjølen blitt reparert på riktig måte. Dette ble sjekket på nytt i Frankrike i vinter, men etter å ha disikert kjølen idag er det klart at reparsjonen var alt for svak til å kunne holde, og det er dessverre vi som har fått lide for dette. Vi får kanskje være glade for at uhellet skjedde nærme land, og at vi har et fantastisk shore team som er kapable til å reparer den.

What doesn’t kill you, only makes you stronger! Så vi skal være sterke i resten av sesongen og ved godt mot. Takk for all støtte vi har fått idag! Det har varmet!

Slått på målstreken i Færderseilasen

Med ny bane på hele 240 Nm skulle det bli et tett og spennende race fra Oslo til Skagen og videre til Horten. Vi ledet hele Færderseilasen fra indre Oslofjord og ned til vårt nye rundingsmerke i Skagen. For oss var dette aller første test over et langt strekke mot konkurrentene og vi fikk bekreftet at vi er på rett vei ettersom vi økte forspranget til HiQ og TietoEnator på kryss i god vind ut Oslofjorden. Etter at vi forlot norskekysten løyet vinden noe, og vi hadde en tett duell med HiQ som hadde et lite overskudd med høyde i lettere vind, men vi holdt dem godt bak oss, og i Skagen rundet vi ved midnatt ca. 1,5 Nm foran HiQ på 2. plass. På vei tilbake til Norge, seilte vi taktisk og plasserte oss mellom HiQ og mål hele veien. Etterhvert løyet vinden helt og samtidig fyllte det inn en tett tåke som til slutt gjorde det umulig å følge hva svenskene gjorde bak oss. Vi antok at de fulgte oss, men det viste seg at de hadde vært smartest denne gangen, jibbet vekk fra oss og funnet litt mere vind midt i fjorden. Da tåken lettet på morgenkvisten lå de 2 Nm rett foran oss. I den lette vinden kjempet vi intenst for å ta innpå dem uten å lykkes. Ikke før vi var innenfor Fæder tok vi innpå, og i mål skilte det bare 2 minutter mellom oss. Ifjor vant vi over Stena med samme margin. Denne gangen var ikke marginene på vår side. Det var forøvrig en fantastisk innseiling til Horten. Vi logget oppe i 28 knops fart med gennaker i strålende soilskinn på vei inn mål i slalom mellom tusenvis av andre seilbåter som var med i Færder’n. Vår nye bane i Færdern på 240

Resultater i Nokia Oops Cup etter 3 runder:

Team HiQ, 8 poeng

Team Nokia Academy, 6 poeng

Team TietoEnator Audi, 4 poeng

Følg oss videre på: www.nokiaoopscup.com og www.teamnokiaacademy.com

Neste Cup er tirsdag 13.6 med City Race i Gøteborg!