Frostad på vei hjem i ny båt
Frostad på vei hjem i ny båt
Frostad på vei hjem i ny båt
Frostad på vei hjem i ny båt

Frostad på vei hjem i ny båt

Knut Frostad vil ta tilbake Nokia Oops Cup. Etter seieren i 2004 og andreplassen i 2005 er teamet nå topptente i ny båt.

Publisert Sist oppdatert

Nokia er teamets nye hovedsponsor og har kommet som et viktig supplement til de øvrige sponsorene Wilh. Wilhelmsen, Helly Hansen, Simrad og Frydenbø. Teamet har fått ny båt noe som skal bety vesentlig høyere fart i mye vind. Den nye båten er fra 1998/2001 og to meter bredere enn den 15 år gamle Team Academy som teamet brukte i 2004 og 2005 sesongen.

- Fartsrekorden fra i fjor (Stena) var over 40 knop og det bør vi kunne tukte med den nye båten sier Knut på telefon fra farvannet utenfor England.

Mannskapet har jobbet iherdig med båten og utviklet nye seil og nye foiler. Begge deler skal gi båten bedre vertikalt løft og høyere fart, spesielt i mye vind. Teamet er nå på vei hjem og befinner seg i skrivende stund utenfor kysten av England. Teamet er ventet inn til Oslo fredag/lørdag denne uken.

Første regatta på programmet blir Nokia Oops Cup i Oslo fra 7-11 juni. Båten blir i Norge i perioden frem til Færderseilasen starter 9. juni.

Her er Knuts egen rapport underveis:

- Jeg sitter i navihasjonsrommet på vår ”nye” Formula 60 trimaran ”Nokia Academy” på vei fra Lorient til Norge. Det er mye som er nytt med v¨år satsing i år, men samtidig har vi fortsatt å bygge på det som har vært vår langsiktige plan og målsetting med Academy-satsingen.

Først og fremst har vi fått med oss en ny hovedpartner i Nokia, derav det nye navnet Nokia Academy, som sammen med Wilh. Wilhelmsen, Helly Hansen, Simrad og Frydenbø er våre hovedpartnere som står bak prosjektet.

Målsettingen med vårt prosjekt har fra dag én vært å bygge opp et konkurransedyktig team med unge seilere, og bygge et grunnlag som gjør det mulig å satse profesjonelt i seilsportens Formel 1. For meg personlig, og jeg vet jeg har Espen med meg, har det vært utrolig moro å se den utvikling vi har hatt og ikke minst den lagånden hele teamet har vært med å bygge opp i løpet av de to siste årene.

Når vi nå går inn i vår tredje sesong, er det ny båt og et en del spennende ny-rekrutteringer i teamet, som jeg har stor tro på i fremtiden, ikke minst også på shoreteamet som jobber med logistikk og det tekniske på båten. Også her har vi samme filosofi som ombord på båten. Finne unge og lovende talenter, og koble disse sammen med mer erfarne for å bygge en spennende fremtid.

På land har vi med oss Jostein Røraas som Shore manager. Jostein, opprinnelig fra Nøtterø kommer rett fra BI i Oslo, og har ansvar for all logistikk og daglig administrasjon i Team Nokia Academy. Som teknisk shore crew har vi fått med oss Jo Rognaldsen og Henrik Ottersen i tillegg til Per ”Flerskrog” Ferskaug, som har hjulpet oss med alt teknisk siden starten. Jo og Henrik, som begge er utdannet trebåtbyggere, har i de senere år også skaffet seg verdifull erfaring fra compositt-bygging, og har blant annet vært med på teamet til Killian Bushe som bygget begge ABN Amro båtene for årets Volvo Ocean Race. De jobbet også som tekniske shore crew for dette teamet i Cape Town og Rio. Per har fått litt mere fri fra fra sin flyingeniør jobb hos SAS Braathen, og sammen er disse tre et kjempeteam som tar fatt på alle de tekniske utfordringer vi har for å gjøre vår nye Formula 6o trimaran raskere og raskere...

I tillegg vil også Henrik Halvorsen være en del av vårt shore team. Henrik vil i år som ifjor, være våre mediakontakt utad. Aksel Magdahl er også en del av ledelsen i teamet ved siden av å være navigatør ombord.

På båten vil kjernen fra ifjor fortsette, med meg selv, Espen Guttormsen (taktiker), Aksel Magdahl (navigatør), Joachim Nærø (fordekk), Frank Kirkeland (trimmer) og Christian Løken (trimmer). Vi er også glade for i år ha fått franskmannen Nicholas Pichelin tilbake ombord. Nico var en del av teamet i 2004. Nicholas seiler også fast på den beste trimaranen i Frankrike (Groupama), og ifjor passet den franske terminlisten dårlig med Nokia Oops Cup, mens i år vil han være med oss på samtlige race. I tillegg vil vi ha med oss en eller flere svensker på teamet, blant annet Johan Knigge som allered er på plass.

Vi har også plukket ut nok en ung og lovende seiler i Magnus Mørk (18) fra Son, som vil være med oss en del i løpet av sesongen. Magnus var med oss allerede ifjor høst, og har vist svært lovende takter, og jeg håper Team Nokia Academy vil være et springbrett til videre satsing for ham og flere i fremtiden.

NYE NOKIA ACADEMY

Etter fjorårs sesongen var en av våre målsettinger å bytte båt foran årets sesong. Selv med 1. plass sammenlagt i 2004 og 2. pl i 2005, var det klart at vi med den gamle båten som var 8 år eldre enn de nyeste konkurrentene, hadde en konkurransedyktig båt i lite vind, men så fort

Det blåste var vi helt avhengig av at de andre gjorde flere teknsike og strategiske feil enn oss, da de hadde et stort fartsoverskudd. På det meste greide 34 knop toppfart med den gamle båten, mens f.eks. Stena Sovcomflot i fjor logget over 40 knop i Sjælland Rundt. Vi trenger nye utfordringer, og derfor har vi i år leiet trimaranen La Trinitaine fra Frankrike. Båten er designet av samme kontruktør som Academy, men er 8 år nyere (1998) og har flottører fra 2001. ifjor seilte Magnus Olson båten i Nokia Oops Cup. En kan sikkert spørre seg om hvorfor vi har gått over til en båt vi slo ifjor, men det er helt klart at denne båten i mye større grad matcher fartspotensiale til de nyere båtene. Den er nesten 2 meter bredere enn gamle Academy, og har derfor et mye større rettende moment. Vi har jobbet iherdig med båten de siste månedene. Blant annet har den fått nye kurvede foiler som gir ekstrem økning i vertikalt løft fra flottørene. I tillegg har vi utviklet helt nye seil til båten sammen med Incidences i Frankrike. Ifjor hadde vi rene kevlar seil på Academy, mens årets seil er 60% karbon og 40% kevlar. Den gamle båten ville ikke tålt belastningen som påføres med karbon i seilene, men den nye tåler mye mere kraft. Toppen på vårt nye storseil er hele 4 meter bred, hvilket gir et enormt areal høyt opp (der det er mest vind).

I og med at at Nokia Academy er ekstremt bred, betyr det også at den er mye vanskeligere å seile og ikke minst manøvrere enn vår gamle båt, spesielt i lite vind. Så vi har en gedigen utfordring foran oss, og trenger hver eneste treningstime på vannet.

Vi har nå gjennomført en uke med testing og trening på vannet i Lorient i Frankrike, og fra 6. mai er vi på plass i Oslo. Tiden frem ttil start av første Nokia Oops Cup, som i år er i Oslo, 7. juni, er fullstappet med trening, testing og ikke minst aktiviteter med vår partnere.

Vi gleder oss til en ny spennende sesong. I tillegg til å lære og utvikle oss til å bli et enda bedre team i seilsportens Formel 1, har vi et klart mål om å bryte 40-knops grensen i år!!! Å sette ny rekord Norge-Danmark på under 3 timer, kan også bli noe mere enn en drøm i år....

I Lorient fikk vi også gjennomført en fotosession med den kjente, franske seil-fotografen, Thierry Martinez på plass i helikopteret. Her er noen av bildene hans.