movistar begynte å synke

Ved posisjonsangivelsen kl 1000 GMT idag har movistar tapt 81 nm til teten. Båten begynte å synke, men nå har mannskapet fått kontroll på båten.

Publisert Sist oppdatert

Mens ABN1 kommer til å runde Kapp Horn i løpet av kort tid, har Brasil1 seilt seg opp på 3. plass i feltet. movistar har tapt 81 nm på de siste seks timene og seiler nå i under 8 knop. Paul Cayard ligger nå 28 nm bak lederen og Brasil1 77 nm bak.

ABN2 og Ericsson har tapt terreng i forhold til teten.

Her er foreløpig rapport:

- Vi synker. Alle mann på dekk!, var Bouwe Bekkings kommandorop kl 0300 i dag morges. Da sto vannet høyt i «salongen» og soveposer, mat og seil fløt rundt i den skjønneste uorden. Alt redningsutstyr ble raskt brakt opp til dekk, mens vannet fortsatte å stige og snart sto både motor og generator under vann. De nærmeste konkurrentene Brasil1 og Ericsson ble varslet og beordret om å være stand by. Mens vann og elektrisitet skapte knister ombord kom mannskapet seg på dekk med hodelykter. For en filmprodusent var det en situasjon som Hitchcock kunne drømme om. Et av mannskapene måtte dykke for å kople pumpene direkte til batteriet. Dette var nå den eneste måte å få pumpene til å fungere på. Etter en stund virket pumpene og vannstanden begynte å synke. Båten vil nå fortsette for egen kraft forbi Kapp Horn for å hente poeng for deretter å søke nødhavn og reparasjon. Igjen er det kjølporten som later til å ha sviktet. Presset som genereres av de høye hastighetene har nok en gang eksponert konstruksjonssvakhetene ved denne særegne installasjon på en båt som skal krysse de syv hav, ofte ute av stand til å få assistanse. Problemet er det sammen som rammet Piratene på den andre etappen. Cayard besluttet da å søke havn i Albany på Eclipse Island, der han fikk en to timers straff før han kunne fortsette regattaen mot fjerdeplass i mål.