Millionregatta får støtte
Millionregatta får støtte
Millionregatta får støtte

Millionregatta får støtte

Byråkratene i Oslo, Gøteborg, Malmø og København støtter planene til Scandinavian Arena Race. Nå kastes ballen videre til politikerne.

Publisert Sist oppdatert

6. februar skrev vi om de omfattende planene for en ny regatta mellom Oslo, Gøteborg, Malmø og København. Nå går man videre i planleggingen. I første omgang skal det juridiske grunnlaget for samarbeidet mellom byene utredes. Deretter skal politikerne ta stilling til en bevilgning på to millioner kroner hvorav Oslo vil stå for 500.000 slik at prosjekteringen kan fortsette. Totalt skal det hentes inn et beløp i størrelsesorden NOK 25 mill. for å gjennomføre det ambisiøse prosjektet som skal markedsføre sjøbyene.

Prosjektleder Martin Sohtell sier til Seilas at man har hatt vellykte sonderinger med flere sponsorer, men at man ikke kan gå videre med dette arbeidet før det foreligger et endelig grønt lys fra politikerne. Utsiktene bør imidlertid være gode. Rune Nilsson og hans Xpo Group hadde langt på vei finansieringen på plass for det norske anløpet i Timberlands Europa rundt regatta for to år siden, og denne regattaen bør være betydelig mer interessant for kommersielle aktører.

Etter det Seilas kjenner vil man innen utløpet av september måtte ha finansieringen på plass. Hovedandelen av dette beløpet skal sponsorfionansieres, men byene skal også stille opp med midler til selve gjennomføringen av de lokale arrangementene. Hvor mye for eksempel Oslo Kommune tenker å avsette til regattaen er, blir til syvende og sist opp til Byrådet, men det synes som om det er stor interesse for å gjennomføre denne regattaen, som man mener kan være en fin markedsføring av Fjordbyen Oslo.

Ambisjonene er store for å sette Scandinavian Arena Race på kartet som en av de viktigste på den internasjonale terminlisten, og i følge Sohtell i Gøteborg er man ikke fremmed for å samarbeide hverken med Breitling som har sin Cup i Middelhavet eller den nylig annonserte HSH Nordbank Blue Championship for IMS båter.

I utgangspunktet sikter man mot TP52, Box 42 og IMS klasssene, men andre klasser kan også være aktuelle. Man har blant annet nær kontakt med Farr 40 miljøet, men ettersom eierne av disse båtene er lite villige til å delta i distanseseilaser, er klassen foreløpig uaktuell.

Det blir foreningene KNS, GKSS, Øresund Yacht Club og KDY som eventuelt skal stå som tekniske arrangører for det initiativtakerne kaller for seilsportens Wimbledon.