Søk i arkivet

Utfordringene i kø på fjerde etappe

Selv om den tredje etappen har gitt ny spenning i Volvo Ocean Race er det ingen grunn til å avskrive lederen ABN Amro One. Den suverene hardværsbåten har tvert om vist at den nå også er ekstremt rask i lett vær.

Movistars seier skyldes hovedsaklig at den hollandske båten bråstoppet i motstrøm og vindstille, mens spanjolene hadde helt andre forhold. Det er med andre ord lite å glede seg over for Mike Sandersons konkurrenter. Selv om han som vanlig viser ydmykhet for oppgavene som venter, kan det være liten tvil om at han innerst inne må føle seg ekstremt trygg for fortsettelsen av jorden rundt regattaen. Den fjerde etappen er regnet for regattaens vanskeligste og er med sine 6.700 nm også den lengste. Frem til Kapp Horn må seilerne regne med ekstreme forhold der det ene værsystemet med kraftig vind følger etter det andre med kraftig vind og utfordrende kursvalg. For å redusere isfaren må båtene gå nord om to waypoints, et ved 48 grader syd mellom 148 og 143 grader vest, og et ved 48 grader syd og mellom 130 og 125 grader vest. Ved passering Kapp Horn som også vil gi delpoeng for etappen, seiler båtene inn i helt nye værsystemer med vekslende og lettere vind. Farvannet i La Marie stredet og rundt Falklandsøyene er notorisk uforutsigbart. Her er kraftige innhentinger mulig, med store endringer i rekkefølgen. Spørsmålet før denne etappen som starter natt til søndag norsk tid, er om Farr-båtene endelig har tilbakelagt problemene med hydraulikk og oppbyggingen av båtene rundt de sårbare svingkjølene. Før båtene henger sammen får man aldri et helt korrekt bilde av styrkeforholdene mellom de fire Farr-båtene og de to ABN Amro båtene fra Juan Kouyoumdjians tegnebord, som for øvrig er bygget i Holland med flere norske båtbyggere i teamet. Mye av suksessen på denne etappen avhenger også av navigatørene. ABN1s Stan Honey er nestor blant disse. Selv om han mangler jorden rundt erfaring har den 50 år gamle amerikaneren ni seire i Transpac og en i Admirals Cup samt flere rekordseilaser med Steve Fossett bak seg, noe som gjør ham til en av de mest erfarne i regattaen. Ingen slår Brasil1s Marcel van Triest i erfaring fra jorden rundt seilaser. Marcel som er 41 år gammel og fra Holland seiler nå i sin femte jorden rundt regatta. Han har tidligere seilt på «Equity &Law II» (1989), «Intrum Justitia» (1993/1994), «Innovation Kvaerner» (1997-1998) og «SEB» (2002/2003). Han har også vunnet Admirals Cup i 1991 og deltok i 2000 som navigatør i Louis Vuitton Cup på den franske båten «Le Defi». Yngst av alle og en av de fire britiske navigatørene i Volvo Ocean Race er Simon Fisher, 27. Han er også kjent for sine kunnskaper om elektronikk og god til å utnytte moderne teknologi for å analysere kappseiling på havet. Resultatene ombord på ABN2 tyder på at han har forstått hvordan V70 må seiles på vindvinklene. Steve Hayles navigerer «Ericsson Team». Til tross for sine 32 år har Hayles mye erfaring, med tre jorden rundt seilaser bak seg. I 1993-93 ble han den yngste navigatøren gjennom tidene på ungdomsbåten «Dolphin & Youth». Senere har det blitt både Admiral’s Cup og America’s Cup. Andrew Cape , 43 år gammer deltar for tredje gang i en jorden rundt seilas, nå som navigator på movistar. Tidligere har han seilt med «Tokio» i 1993-94 og «Toshiba» i 1997-98 i tillegg til at han var med på «Alinghis» America´s Cup team . Paul Cayard har sikret seg Jules Salter, en 36 åring som ikke har seilt jorden rundt tidligere, men som har erfaring fra America´s Cup da han i 2003 navigerte den britiske båten i Auckland. Her er det mye erfaring fordelt på seks båter. Veteranen Stuart Quarrie kjenner alle og vi ba ham kommentere de forskjellige: - De er alle erfarne og har i dag svært gode hjelpemidler. Det eneste jeg egentlig kan si er at jeg skulle ønske jeg var en av dem, sa mannen som navigerte den langsomste av båtene «Brunel Sunergy» til seier på etappen fra Miami til Baltimore for åtte år siden. Vi kan med andre ord glede oss til en underholdende etappe der vi håper at det ikke blir havariene som står for underholdningen. Skal vi tippe utfallet er det vanskelig å se bort fra at «ABN1» stadig har det store favorittstempelet. «Brasil1» burde nå være fullstedig restituert. Vaktsjef Knut Frostad hadde sin nest beste etappe i det forrige Volvo Ocean Race da han med «djuice» ble nr 2 nettopp på veien til Rio, og akkurat målbyen burde være et vesentlig insitament for Torben Grael, Knut og de andre ombord til å gi alt akkurat på denne etappen. Både «movistar» og «Pirates of the Caribbean» virker som de er i ferd med å få tingene på plass. «Ericsson» har ikke innfridd så langt i regattaen or ønsker å vise at de også kan være med og «ungdommene» i ABN2 er stadig på hugget for å tukte storebror i ABN1. Alså ABN1 foran Brasil1. Mer tør vi ikke tippe. Rekkefølge etter tre etapper 1 ABN AMRO ONE 38.5 2 ABN AMRO TWO 28.0 3 movistar 25.0 4 Pirates of the Caribbean 21.5 5 Brasil 1 20.0 6 Ericsson Racing Team 16.5 7 Brunel 11.5
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen