Ericssons protest avvist

Ericssons protest avvist

Den internasjonale juryen slapp å ta stilling til om Ericsson hadde vært for tidlig eller ikke i starten under havneregattaen i Melbourne. Protesten ble avvist fordi det gikk mer enn 30 timer fra seilasen til den ble innlevert juryen.

Publisert Sist oppdatert

Volvo Ocean Race har lagt inn en referanse til kappseilingsreglenes Appedix Q i Notice of Race og seilingbestemmelsene for havneregattaene. Appendix Q5.1 lyder: “A boat intending to request redress because of circumstances that arise before she finishes or retires shall clearly display a red flag as soon as possible after she becomes aware of those circumstances, but not later than two minutes after finishing or retiring. “She shall keep the flag displayed until she has informed the umpires after finishing or retiring,” Den internasjonale juryen under ledelse av New Zealenderen Jack Lloyd fant det bevist at Ericsson ikke innleverte sin protest før 2200 dagen etter den aktuelle regattaen. Skipperen Neal McDonald som altså ikke kom langt med saken, hevdet at starteren Ross Wilson hadde tatt Ericsson for Brasil 1. Han inrømmet imidlertid at det hadde vært feil ikke å føre protestflagget i akterstaget ved målgang, men han hevdet samtidig at han hadde trengt tiden for å skaffe informasjon. Først kl 2000 søndag hadde han fått tilgang til videoopptak fra startbåten tatt under starten dagen i forveien. Det tok juryen mindre enn én time å nå en kjennelse. Juryformann Jack Lloyd erklærte da Ericssons protest for ugyldig i henhold til regel Q5. Starteren Ross Wilson på sin side opprettholdt at det var Ericsson som var for tidlig over linjen og ikke Brasil 1. - Det er helt klart, både i min bevissthet og på min lydbåndopptaker, at to båter tjuvstartet. Det var ABN Amro 2 og Ericsson, sa han.- Brasil lå stille i vannet og Ericsson var klart foran i le.