Hjelp, vi drukner i jorden rundt regattaer

Hjelp, vi drukner i jorden rundt regattaer

De engelske havseilerveteranene Josh Hall og Brian Hancock lanserer en ny jorden rundt regatta for soloseilere. Denne gangen er det 40 og 50 foterne som slipper til. Og interessen blant seilere som ikke kan finansier et Open 60 prosjekt skal være stor.

Publisert Sist oppdatert

Med tre jorden rundt seilaser de neste tre årene; Velux 5 Oceans, Barcelona World Race og Vendee Globe kan en saktens spørre seg om det er plass til flere. Mens de nevnte bare er åpne for Open 60 klassen, tar den nye Global Ocean Challenge seg av 40 og 50 foterne. Dermed kan det være mange seilere der ute som får en mulighet de ikke har hatt tidligere. Eksempelvis er hele 21 av de i alt 38 båtene som er påmeldt til Route du Rhum senere i år Open 40. Et budsjett på NOK 3-5 mill. bør være tilstrekkelig til å legge i vei for disse båtene som hverken tillater svingkjøler eller eksotiske materialer. Global Ocean Challenge starter i Europa i 2007 med innkomst i 2008. Båtene følger den klassiske ruten og får havneanløp som Volvo Ocean Race. Start i Europa med opphold i Cape Town, Tauranga (New Zealand), Syd Amerika og USA før regattaen returnerer til Europa. 40 foterne skal starte 22. september 2007 med 50 foterne en uke etter. Inkomsten forventes tidlig i mai 2008. I tillegg til poeng for hver etappe skal det gis poeng for hver av de følgende passeringer: Leg 1 - Fernando de Noronha (Brazil) Leg 2 - Eclipse Island (Australia) Leg 3 - Cape Horn (South America) Leg 4 - Fernando de Noronha (Brazil) Leg 5 - Pico (Azores islands) Hall og Hancock regner med at de vil ha 5/6 Open 50 og noe mellom 12 og 20 Open 40 til start. Disse tallene skal det være godt belegg for siden initiativtakerne har gode kontakter i de relevante miljøer. Særlig er 40 foterne interessante for mange fordi klassen representerer et trinn på veien fra Mini 65, via Figaro til Open 60. Interessen for soloseiling er stor, noe vi i Norge har sett ved One og Two Star regattaene. Prismessig er kostnadene innenfor rekkevidde selv uten allverden sponsorkontrakter. Initiativtakerne tror regattaen vil tiltrekke mange seilere som ikke har deltatt i regatta før og man vil derfor hjelpe dem igang med gode råd. En kvalifiseringsseilas på 2000 nm vil imidlertid være nødvendig for å få lov til å starte. Regattaen har ennå ikke fått noen hovedsponsor, men både Hall og Hancock er optimistiske, ikke minst på grunn av den positive responsen de har fått fra seilerne.