I 10 knop med nødriggen mot Australia.
Riggen delvis under dekk etter mastebrekket.
That tastes good fresh sword fish Crewmembers tucjk in after the rendezvous withthe fishing boat for fuel and some fresh food
Crew ftransfer fuel from a collection of containers stand on deck of Volvo Open 70 Brasil 1 after transfer from fishing boat
Mannskapet ombord i Brasil er i ferd med å sette opp en nødrigg
Rester av masten blir surret til dekk.
Bowman Stuart Wilsonall smiles at the sight of fishing boat Ocean Wild ll lies astern of Volvo Open 70 Brasil 1 to haul in
Brasil1 skaper kø.

– Det verste blir å ankomme Melbourne med fly

Brasil 1 ankom torsdag Fremantle i Australia. Der sto heisekranen klar til heise båten opp og klargjøre den for neste etappe - landtransporten til Melbourne. Der venter en ny rigg, som foreløpig ikke er ankommet Australia.

Publisert Sist oppdatert

Mannskapet på Brasil 1 legger ikke skjul på at de heller hadde ønsket å ankomme Melbourne sjøveien, om de så skulle kommet fem dager etter nest sistemann. I stedet vil Frostad & co ankomme den australske storbyen med fly. I følge mannskapet blir det å se båten ankomme på et lasteplan noe av det verste oppi alt kaoset. I Melbourne vil de likevel etter all sannsynlighet ta et par dager fri for å koble av på stranden, før de setter i gang med forberedelsene til havneseilasen og neste havseilingsetappe. – Den nye riggen må først tilpasses båten. I tillegg har vi en del reparasjoner som må gjøres før båten igjen er klar, forteller Knut Frostad. Mannskapet regner uansett med å måtte gjøre prioriteringer i forhold til hvilke reparasjoner som skal gjøres først. Først og fremst vil de finne ut hva som må gjøres klart før havneseilasene, og så jobbe for fullt med de resterende oppgavene i uken mellom havneseilasene og neste havetappe. – Det sies at det som ikke tar livet av deg gjør deg sterkere. Hvis det er sant burde vi stille virkelig sterkt på neste etappe, understreker en optimistisk Frostad.