Krisemøte i Melbourne

Krisemøte i Melbourne

Skadene på Farr-båtene i Volvo Ocean Race har tatt mye av fokus bort fra regattaen som et sportslig høydepunkt i internasjonal havseilas. Nå kaller Glenn Bourke til krisemøte i Melbourne.

Publisert Sist oppdatert

Til dette møte håper man at alle konstruktørene av alle de syv båtene i regattaen vi i et åpent forsøk på å komme de alvorlige tekniske problemene til livs. Dette vil i så fall være uvanlig i et miljø der konstruktørene er mer kjent for å konkurrere enn å samarbeide. Derfor var Glenn Bourke, sjefen for Volvo Ocean Race usikker på hvor mye samarbeide man ville oppnå når detaljene om kjøler og hydraulikksystemer som har berørt alle Farr-båtene Ericsson, Movistar, Brasil 1 og Pirates of the Caribbean skal belyses åpent. Han håper imidertid at disse problemene nå kan løses endelig i løpet ev de to ukene som går med til forberedelser før havneregattaen 4. februar, selv om han på direkte spørsmål ikke er helt sikker på om dette er mulig. Den gode nyheten fra Melbourne idag er at Grant Wharingtons VO 70 prosjekt likevel for fortsette seilasen, også etter Melbourne. Wharington som fikk enorm applaus da han ankom Melbourne som siste seilende båt, kunne kort tid etter ankomst fortelle at det hollandske selskapet Brunel overtar som hovedsponsor for prosjektet og dermed gjør det mulig for Wharington å fullføre regattaen i Gøteborg. Brasil1 er nå under slep på vei til Fremantle. Resultater sammenlagt etter to etapper og to havneregattaer. 1. ABN AMRO ONE 29 p 2. ABN AMRO TWO 24 p 3. movistar 15.5 p 4. Brasil 1 14.5 p 5. Pirates of the Caribbean 13.5 p 6. Ericsson 12.5 p 7. ING Real Estate 11 p