Vestas Wind er siste båt på vannet.
9th March 2014. ENGLAND, The Solent. Abu Dhabi Ocean Racing.

Hvem vinner Volvo Ocean Race?

I morgen starter jorden rundt seilasen som avsluttes i Gøteborg 27. juni neste år. Hvem blir stående på toppen etter ni krevende etapper?

Publisert Sist oppdatert

Vi tror kampen vil stå mellom tre lag, «Team AbuDhabi», «Vestas Wind» og «Team Mapfre». Alle er ledet av seilere med tidligere Volvo Ocean Race erfaring, henholdsvis Ian Walker, Chris Nicholson og Iker Martinez. Walker seiler sitt tredje som skipper og regnes av mange som favoritt etter sin klare seier i rundt England og Irland regattaen tidligere i sommer. I havneregattaen var «AbuDhabi» seks sekunder fra seier. Chris Nicholson seiler sitt femte Volvo Ocean Race, sitt tredje som skipper. Nicholson er jolleseiler med verdensmesterskap i 505 og 49er og tok 2. plass med «Camper» i 2011/12. Spanske Iker Martinez har OL gull og sølv i 49er og satser mot OL igjen i 2016. Volvo Ocean Race går inn som en del av forberedelsene til dette og han også med seg makkeren i 49eren, Zabi Fernandez, i tillegg til at den franske seilerlegenden Michel Desjoyeaux som med to seire i Vende Globe seilasen har fått jobben som vaktsjef.

Fordel for gode rormenn

Amerikaneren Ken Read som har seilt de to siste Volvo Ocean Race som skipper på Puma-båtene gir seg ikke ut på spekulasjoner, men han har klare formeninger om hva som skal til for å vinne. Han tror at båtene til tross for at de er helt like, vil belønne laget med de beste rormenn og trimmere. Det vil være en stor fordel for de båtene som har de beste rormenn når det er planeforhold og frisk vind. Jo mer det blåser desto større fordel.

Erfaring viktig

Disse båtene er mer solide enn VO70, men ting kan likevel gå i stykker. Erfaring tilsier når det er tid for å bremse opp når det blir for vilt, og når man kan gi gass. Med erfaring blir gode seilere enda bedre, mener Read. Dem som har vært rundt jorden før vil kunne lese bygene bedre. Unge seilere har sine instinkter og har forståelse for farten, men det er ingenting som slår erfringen som følger med å ha vært ute på havet tidligere.  

Spennende seilkonfigurasjoner

Som toppsjef hos North Sails som har laget seilene til hele VOR flåten, er Read opptatt av hvilke seil som skal benyttes til enhver tid. Hvert lag er tillatt fire erstatningsseil, hvilke bestemmer seilerne selv. Kanskje er det et lag som tar sjansen på å benytte et seil ingen annen har bestilt, og lykkes stor med det. Det blir en spennende faktor, spår Ken Read.

Outsideren

Reads betraktninger underbygger våre spådommer, og man kunne derfor godt tatt med «Team Brunel» og skipper Bouwe Bekking og utvidet favorittgruppen til fire. Det vil i hvert fall ikke være noen sensasjon om han skulle blande seg i tetstriden. Bekking har imidlertid vært litt av en ulykkesfugl i VOR sammenheng, med totalhavari og flere spektakulære grunnstøtinger i tidligere seilaser. Han var ikke med i 2011/12.

Ungdomsbåten

«Team Alvimedica» har med unntak av navigatøren Will Oxley et lag besteående av seilere rundt 30 år. At de kan seile viste de i havneregattaen som de vant, men det er stor forskjell på å seile rundt noen bøyer i et havnebasseng og ta de vanskelige strategiske beslutnnger i en krevende havseilas. Skipperen Charlie Enright har sin unge alder til tross, seilt både Transatlantic og Fastnet Race og sammen med Mark Towill deltok han i Roy Disneys filmprosjekt der et lag seilere bare såvidt over 20 år fikk seile en TP52 i Transpac. Vi anser laget som outsider.

Uerfarne kinesere

Kinesiske «Dongfeng» har satset på å utdanne lokale seilere. Hele seks av mannskapet er kinesere uten tidligere erfaring fra tilsvarende seilaser. Skipperen Charles Caudrelier får en tøff oppgave.

Jentene får det tøft

Team SCA er det svenske jentelaget uten svensker ombord, men ledet av Richard Brisius og med Aksel Magdahl som coach. Til tross for at flere av verdens beste dameseilere er i besetningen ledet av Sam Davies og at jentene får ha med 12 personer, fire mer enn guttene, frykter vi at damene igjen vil komme til kort i en av verdens tøffeste seilaser. Om de får noen bak seg på resultatlisten anser vi det som en overraskelse.

Vanskelig å spå

Tilbake til tetgruppen på tre er det svært vanskelig å spå. Det som taler mot «Team Vestas Wind» er at laget fikk båten bare uker før start og de viste i hvert fall i havneregattaen at de ennå ikke behersker båten til fulle. Nicholson innrømmer også at laget vil trenge noen etapper på å seile seg varme. Navigatøren, Wouter Verbraak seiler sitt tredje Volvo og burde være blant de beste i racet. Begge de to obligatoriske under 30 år er danske, Peter Wibroe og Nicolai Sehested. Muligheten for at «AbuDhabi» og «Team Mapfre» får et forsprang på de første etappene som det blir vanskelig å hente inn er i hvert fall til stede. Alle båtene er godt bemannet på alle poster og på papiret er det lite som skiller dem.

Om vi likevel skal stikke nakken ut, tar vi sats og sier: 1. «Team Mapfre», 2. «Vestas Wind», 3. «AbuDhabi».

Vi begrunner valget med en rangering av rormannsstyrken.

Lett vind fra start

Det er spådd lite vind fra start, 3-4 m/sek og det kan bli en langdryg seilas de 300 nm til Gibraltar. Gjennom stredet er det mye strøm og det er ingen ting som tyder på at seilerne får passatvinden i Atlanterhavet med det første. Her kan derfor mye skje, med mulighet for stor separasjon mellom båtene allerede fra start.

Følg starten direkte fra kl 1350 lørdag 11/10  her