Michel Desjoyeaux da Mapfre sloss om posisjoner med SCA

Drøm eller mareritt?

Seiling med entypebåter i Volvo Ocean Race representerer helt nye utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

En av kineserne på Dongfeng som nå har tatt ledelsen frykter at Volvo Ocean Race som tidligere har fortonet seg som en drøm i det fjerne nå kan komme til å bli et mareritt. Med uavlatelige seilskift har det vært umulig for mannskapene å falle inn i vaktrutiner med fire timer på, fire timer av. Ved hvert seilskift må alle på dekk og det blir liten tid til hvile.

Ingen tør slippe feltet

Mens det tidligere var en viss fartsforskjell på båtene og navigatørene måtte ta noen navigasjonsmessige sjanser for å utligne forskjellene, er det nå når båtene er helt like mest viktig ikke å miste kontakt med teten. Dette medfører uvanlig hard jobbing for seilerne. - Det vil bli ni lange måneder dersom det fortsetter som dette, sier navigatøren på Abu Dhabi Ocean Racing, Simon Fisher. Han og skipperen Ian Walker har måttet sove ved computeren for ikke å gå glipp av selv de minste vindskift. 

Dongfeng først ut i havet

Båtene har lenge seilt langs kysten av Afrika til de var tvers av Sahara. Nå er kursen mer vestlig i håp om snart å nå passatvinden som skal ta båtene gjennom stillebeltet. Unnavinds seiling i 8-17 knops skiftende vind krever hyppige jibber med nye muligheter for seilerne ved hver eneste av dem. Først til å jibbe bort fra kysten var Dongfeng som nå har tatt ledelsen i et felt som har begynt å strekke seg. 27.4 nm skiller nå første og siste båt, den største avstanden i feltet til nå i seilasen.  

Kapp Verde neste

Etter å ha seilt mellom Kanariøyene og det afrikanske fastlandet er neste milepæl Kapp Verdeøyene ca 600 nm mot syd. Deretter gjelder det å finne den gunstigste veien gjennom stillebeltet på vei mot Fernando de Noronha, et obligatoriske rundingsmerke utenfor kysten av Brasil på vei til Cape Town. På papiret er det mulig å krysse Doldrums nær Afrika, men det vil være svært uvanlig. Men igjen, dersom ingen tør stikke fra feltet kan man kaste enhver konvensjonell visdom ut av vinduet

Leg 1 Posisjonsrapport 03:40 UTC)
1. Dongfeng Race Team, Charles Caudrelier (FRA)                                                                                               

2. Abu Dhabi Ocean Racing, Ian Walker (GBR), 7.9 nm Distance to Lead
3. Mapfre, Iker Martinez (ESP), 12.4 nm DTL
4. Team Brunel, Bouwe Bekking (NED), 14.5 nm DTL

5. Team Alvimedia, Charlie Enright (USA), 14.6 nm DTL
6. Team Vestas Wind, Chris Nicholson (AUS), 21.9 nm DTL
7. Team SCA, Sam Davies (GBR), 27.4 DTL