Risky business

Å stikke fra hovedfeltet i Volvo Ocean Race er risikabelt. Har Dongfeng lyktes i sin strategi?

Publisert Sist oppdatert

Navigatøren Pascal Bidégorry sto overfor tøffe valg etter rorhavariet. Skulle man følge feltet og seile rundt toppen av Kapp Verde øyene eller ta ruten mellom øyene og risikere å havne i vindskyggen av dem? Det var det store spørsmålet for Dongfenglaget.

Konvensjonell visdom og kanskje hva de fleste vil vurdere som den mest konservative ruten er å gå rundt øyene til nord og vest ettersom de vulkanske øyene som rager opp mot 2500 meter over havet kan kaste vindskygger flere titalls nautiskemil til le.

Pascal Bidégorry er imidlertid ikke mannen for ‘conservative options’. Som enhver god navigatør kjenner han sine begrensninger, men han har også mot til å gå for en mulighet til uventet gevinst. Med backing fra Skipperen Charles Caudrelier foretok laget lørdag et spennende valg da de bestemte seg for å seile mellom øyene og separere seg fra konkurrentene.

Abu Dhabis skipper Ian Walker var en av dem som var skeptiske til Bidégorrys kursvalg: - Jeg er overrasket over at laget har valgt å gå mellom øyene der det er store vindskygger og uforutsigbare byger. Laget risikerer også komme for langt øst for kryssingen av det Atlantiske stillebeltet, kjent som the Doldrums.

Men også Mapfre og Vestas valgte å bryte Abu Dhabis kursvalg for å tråkle seg mellom Kapp Verde øyene. - Kapp Verde øyene er som en magnet, sier Vestas navigatør Wouter Verbraak. - Man blir alltid trukket mot dem. Farvannet er tricky og hvis du ikke bruker de lokale vindene til din fordel blir du hardt straffet, sier han. Kl 0540 idag viser dette å ha lønt seg. De to båtene har tatt vesentlig innpå Dongfeng og ligger henholdsvis 4 og 10 nm bak, samtidig som de har økt forspranget Abu Dhabi leder gruppen som holdt nord for øyene og ligger på 3. plass 6 nm bak. Feltet har også komprimert seg, det er igjen kontakt mellom båtene og SCA her kuttet avstanden til teten ned til 61 nm, nesten det halve av hva den var igår.

Nå er forspranget til Mapfre redusert til 4 nm og feltet er igjen komprimert.
Posisjoner igår kl 1447. Da ledet Dongfeng med 37 nm til Mapfre.