Avstandene øker

Når Volvo Ocean Race gradvis setter kursen mot Cape Town faller båtene i rekke. Det øker avstandene mellom dem.

Publisert Sist oppdatert

Etter passeringen av Doldrums er høytrykket rundt St. Helena den største trusselen mot et raskt fremrykk mot delmålet i Cape Town. Vinden dreier motsols rundt dette stilleområdet som seilerne må rundt. De siste timene har VOR flåten gradvis begynt dreiningen mot øst. Båtene lengst vest i feltet som har gamblet på å få vestavinden først har etter hvert måttet innse at omveien ble for stor i forhold til gevinsten og det er særlig båtene bak i feltet, Mapfra og SCA som har tapt på dette. Jentebåten er nå sist med 237 nm frem til ledende AbuDhabi. Også Vestas Wind har måttet legge seg inn i rekken, nesten 60 nm bak tet.

Fremst i feltet kjemper stadig veteranene Ian Walker og Bouwe Bekking, skippere på henholdsvis AbuDhabi og Brunel. Mellom disse skiller bare 8 nm og da blir det for matchseiling å regne. Spørsmålet er om disse nå kommer til å gi alt de har i kampen om etappeseieren, eller om de vil seile konservativt, være fornøyd med plasseringene de har og regne med å holde forspranget til mål. Den eneste som ser ut til å kunne true dem er Vestas Wind. 60 nm er fort seilt opp om lederbåtene slapper av.