9th March 2014. ENGLAND, The Solent. Abu Dhabi Ocean Racing.
6. nov SCA gar igjen Mapfre.
5. nov. Vestas mister kontakt med teten.
1. nov. Jentene sakker akterut
29. okt. Samling i tet.
25. okt. Fernando de Noronha.
23. okt. Ut av Doldrums.
19. okt. Spredning ved Kapp Verde.
16. okt. Samlet langs Afrika
12. okt. Første stikk til jentene
Karene fra Dongfeng kjempet seg til 2. plass, slått med 12 minutter.

1. etappe - hvordan det gikk

 Alle de syv VO65 er nå i mål i Cape Town og det er tid for å se på hvorfor det gikk som det gjorde.

Publisert Sist oppdatert

Den første etappen fikk den spenningen man hadde håpet på, med minuttstrid i kampen om de to første og de to siste plassene. Solide og like båter og moderate forhold var avgjørende for at det ikke var alvorlige havarier på etappen fra Alicante til Cape Town.

Resultatmessig var de største overraskelsene at Dongfeng med et fersk mannskap og etter to havarier som kunne ha fått alvorlige følger var nær ved å vinne, og at Mapfre med to OL mestere og legendariske Michel Desjoyeaux ombord måtte se seg slått av jentene i Team SCA og endte på sisteplass.


På forhånd var det ventet at ingen ville ta store sjanser  og at båtene ville seile relativt samlet uten store utbrudd. Slik ble det også, selv om vi var vitne til enkelte tilløp. Navigatøren på jentebåten SCA hadde forberedt seg på ulike scenarier for passeringen av Gibraltar med coachen Aksel Magdahl og valgte å gå alene inn mot kysten av Spania syd for Marbella. Det fikk de full uttelling for, men tapte forspranget etter at alle kom ut i Atlanteren der passatvinden uteble på grunn av en kaldfront i nord.

I steden samle feltet seg lang kysten av Afrika. Neste mulighet kom ved passeringen av Kapp Verde der Dongfeng, Mapfre og Vestas valgte å seile gjennom øygruppen, men de øvrige seilte nord og vest. En stund hadde Dongfeng en klar ledelse i sør, men et havari som førte til at ett av rorene må skiftes ut ødela.

Senere var det "vest er best" strategien som syntes å slå til, med Abu Dhabi, Brunel og Alvimedica i føringen. Vi begynte nå å se tendens til at jentene hadde probemer med å henge med. Dette ble ytterligere forsterket gjennom Doldrums der Abu Dhabi og Brunel lengst vest så ut til å komme best ut. Vestas hadde imidlertid god skjæring og holdt gjennomgående høyere fast.

Ved passering Fernando de Noronha var Ian Walker og Abu Dhabi først, og senere var båten i tetbildet, på første, annen eller tredje plass på resten av etappen. Vestas hadde valgt det vestligste sporet som ga lengre distanse mot målet, men med større fart meldte Chris Nicholson og navigatøren Wouter Verbraak seg på i tetstriden for en tid.

Mot slutten av etappen traff ikke Vestas helt på kursvalget og måtte slippe Abu Dhabi, Dongfeng og Brunel fra seg. Skipperen på Abu Dhabi hadde et par søvnløse døgn da Dongfeng kom sterkt på slutten. I mål skilte 12 minutter etter 25 dagers seilas. Da er det temmelig jevnt. 

Siden kom båtene på rekke og rad, Brunel, Vestas Wind og Alvimedica, mens det på tampen av feltet var i ferd med å utvikle seg til en skikkelig batalje for å unnga sisteplassen. Jentene kom som et skudd bakfra, men helt til det siste lot det til at Mapfre med OL mester Iker Martinez som skipper hadde kontroll. Da jentene slapp seg ned i le mens Mapfre ble liggende i vindskyggen av Table Mountain var det imidlertid plutselig duket for et nytt tablå. Team SCA fikk vind og seilte rundt konkurrenten til stor jubel for fansen som ventet i land.

Vurdering av lagene

1. Abu Dhabi.

Forhåndsfavoritten seilte uten å ta sjore sjanser, men var aldri langt fra teten. For Ian Walker med konkurransedyktig båt, og med den erfarne Simon Fisher som navigatør kan dette være racet der alt klaffer for den britiske skipperen. Med unntak av i 2011/12 har vinneren av den første etappen vært identisk med vinneren av Volvo Ocean Race. Det kan gjenta seg.

2. Dong Feng

Helt klart denne etappens store overraskelse. Med et relativt uerfarent lag deriblant to kinesere har skipper Charles Caudriler satset på å bygge opp et lag uten de store stjernespillerne, men med sterk lagånd. Det synes å ha lyktes for laget som til tross for rorhavari og røket dekksutstyr fulgte vinneren til døren.

3. Brunel

Skipperen Bouwe Bekking er racets mest erfarne med syv seilaser bak seg. Han har litt å hevne etter å ha måttet forlate en synkende båt i Altanterhavet og feid spekatakulært på grunn utenfor Marstrand i tidligdere seilaser. Bekking var fornøyd med plasseringen vel vitende om at både fart og taktikk ser ut til å stemme bra. Veien opp er kort.

4.

Vestas Wind

Det siste laget som fikk båt før seilasen var Team Vestas Wind og Chris Nicholson som har fått med seg Wouter Verbraak til å navigere. Skipperen som tok 2. plassen i det forrige VOR med den nå norskeide Camper sa selv før start at laget trengte litt tid på å bli varme i trøya. Mye tyder på at den tiden nå er gått og der er derfor klokt å regne med Nicholson & Co på de neste etappene.

5. Alvimedica

Det desidert yngste laget, men med en av de mest rutinerte navigatørene. Skipperen Charlie Enright er bare så vidt fylt 30, og team manager Mark Towill 28. Til gjengjeld er navigatøren Will Oxley 49 og har tre Volvo Ocean Race bak seg. Båten vant havneregattaen i Alicante, men havseilas er noe annet. Presterte midt på treet og viste at laget holder en standard på høyde med konkurrentene.

6.

Team SCA

Jentelaget er seilasens spørsmålstegn. Med fire personer fler enn det gutta får lov å ha ombord, og med lengre treningstid enn noen i de nye VO65, burde jentene for første gang ha en seriøs mulighet til å hevde seg i Volvo Ocean Race. Konkurransen er imidlertid beinhard, så spørsmålet er om de nevnte fordelene, foruten det faktum at de har hatt Aksel Magdahl som coach på meteorologi og navigasjon er nok. Jentene var godt med fra begynnelsen av seilasen og det var først etter passeringen av Doldrums de begynte å henge etter. Det kan også ha sammenheng med at båtene foran i feltet fikk jetstrømmen først. Sam Davies jenter har vist en fighterevne uten like, og har benyttet hver neste mulighet de har fått til å ta innpå Mapfre foran. At de lyktes i å passere rett før mål har gitt dem en verdifull vitamininnsprøytning, så hvem vet hva de kan prestere i resten av racet?

7.

Mapfre

Etappens store skuffelse var laget som på papiret fremstår som et av de sterkeste. Med OL mester Iker Martinez som skipper, 49er mannskapet Zabi Fernandez og den dobbelte Vendee Globe vinneren Michel Desjoyeaux på laget er det neste ufattelig at de kunne slippe jentelaget på slutten, fra en posisjon forenom i lo der de tilsynelatende hadde full kontroll. Nå ryktes det om utskiftninger i laget og det er tydelig at noe må gjøres for å forbedre seg til den neste etappen som startet i Cape Town 19. november. In port regattaen går den 15.

Volvo Ocean Race har såvidt begynt. Vi ser frem til fortsettelsen!