Tett kamp om pallen

Class40 står det mellom fire båter. Nå blir det et speedrace mot mål i Route du Rhum.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: Spansk seiler med spansk konstruktør viser at franskmennene ikke er uovervinnelige.

Mens Ultime-klassen går i mål, så har Class40 båtene ca 2000 nautiske mil igjen. For turseilere, så ville det vært over to ukers seilas, men solo-seilerne kan kanskje klare det på en uke. I så fall må de holde en snittfart på 12 knop. Class 40 er den største klassen i Route du Rhum med 43 båter på startlinjen. 11 av disse har nå brutt. Klassen har tiltrukket seg mange gode seilere fra IMOCA60-klassen som har blitt for kostbar for mange sponsorer.

Spanjol i tet

Akkurat nå så er det spanjonel Alex Pella i «Tales 2» som leder. Pella er godt kjent i miløet. Han ble nr. 2 i Transat Jacues Vabre i fjor, og har også seilt to sesonger i IMOCA60. Spanjolen ligger 11,5 nm foran veteranen Kito De Pavant som begge seiler sydvestover på babord halser. Flerskrogseksperten Thiabaut Vauchel-Camus som vant Archipelago Raid i F18 i Sverige i 2005 har mistet ledelsen og ligger nå på tredje plass, kun 27 nm bak lederen. Også Yannick Bestaven har muligheter for pallplass. Han ligger 65 nm bak. Bestaven har vært med i Class40 siden 2011, og har seilt Figaro og IMOCA60 før det.

Nye båter

Utviklingen går fort i Class40, men de fire første båtene er tegnet av tre ulike konstruktører. «Tales 2» er konstruert av ORCi eksperten Gonzalo Botin. Båten er en One-off. Stjernedesigneren Guillaume Verdier har to båter blant topp fire. Verdier er totalt dominerende i IMOCA 60. Kito De Pavant seiler en Tyker 40, som er en kundetilpasset produksjonsbåt. Thiabaut Vauchel-Camus seiler en Mach 40, tegnet av Samuel Manuard. Yannick Bestaven seiler den nyeste Class 40 båten i feltet, Tizh 40 designet av Verdier. En ny Class 40 koster ca 4,5 millioner kroner.

Speed Race

Båtene har seilt langt sydover for å komme i passatvinden som skal gi en rask seilas vestover til Guadeloupe. Det gjelder å jibbe på vinddreininger, men det gjelder også å ha den raskeste båten. Siste generasjon Class 40 planer tidligere, og kan også seiles på skarpere vinkler med mer duk.

Siste generasjons Class 40 har også et cockpit som gir bedre beskyttelse, slik som IMOCA 60-båtene.

Produksjonsbåter

Pogo lanserte i fjor sin tredje Class40 båt, Pogo 40s3. Så langt har forrige generasjon Pogo 40s2 seilt raskere (6. Miranda Merron). Det samme gjelder Akilaria fra Marc Lomard. Disse finnes også i tre generasjoner, men det er andre generasjonen som ligger best (8. Fabrice Amedeo). På femte plass ligger Pierre Brasseur med en one-off fra Owen Clarke.

Se film fra Thiabaut Vauchel-Camus 9. november.

Alex Pella () - Class40 - Route du Rhum Destination Guadeloupe - 24/10/2014
Thiabaut Vauchel-Camus seiler en Mach 40, tegnet av Samuel Manuard, mannen bak Seascape 27.
Også Kito De Pavant seiler en båt fra Verdier.
Yannick Bestaven seiler feltets nyeste båt, konstruert av Verdier.