Søk i arkivet

Miami neste stopp

Etter nyttår forflytter verdenscupen i seiling seg til Miami.

De norske seilerne gjorde det svært godt i verdenscup-regattaen i Melbourne i Australia, som nylig ble avsluttet. Regattaen i Melbourne var den første i 2015-sesongen av verdenscupen, og den første i en serie på fem, som leder frem til verdenscupfinalen utpå høsten. Den vil sannsynligvis foregå i Abu Dhabi.

Neste stopp – der de norske seilerne skal forsvare sine gode plasseringer – blir i Miami. Der skal seilerne konkurrere om nye verdenscuppoeng mellom 26. og 30. januar. Norge stiller med hele landslaget, som vil reise til USA tidlig i januar for å forberede seg. Noen har sågar ligget i Miami og trent i desember.

Nytt format
Verdenscupen har fra og med 2015 fått et helt nytt format. Tidligere var det et stort antall seilere som kunne delta i hver av verdenscup-regattaene. Nå er det et begrenset antall deltagere, og det er seilernes plassering på verdensrankingen som bestemmer hvilke seilere som skal prioriteres når deltagerlisten skal bestemmes. Det internasjonale seilforbundets ønske er å spisse deltagelsen og høyne nivået og statusen til verdenscupen i seiling.

Helt til slutt avsluttes verdenscupen med en finale der de 25 beste i hver klasse får delta og hvor de endelige verdenscup-vinnerne skal kåres. De som vinner sin klasse i en av verdenscup-regattaene, blir automatisk kvalifisert for finalen – hvilket betyr at Ragna og Maia Agerup, som vant 49er FX-klassen i Melbourne, allerede kan se seg om etter flybiletter til finalen.

Kvoter
Etter Miami står Hyères i Frankrike for tur til å være vertsskap fra 20. april og i en hektisk uke fremover. Deretter blir det verdenscup-regatta i Weymouth i England med start 8. juni. I september/oktober skal det arrangeres seilaser på et ennå ikke bestemt sted i Asia, hvoretter det hele skal avgjøres i en finale – sannsynligvis i november og sannsynligvis i november.

Seilasene i Melbourne var preget av tynn deltagelse. I ingen av klassene ble deltager-kvotene fylt. I Miami blir deltagelsen større og i flere av klassene er det påmeldt flere deltagere enn det er plasser til.

Kvotene er:
Laser Standard - 100 båter
LaserRadial damer - 80 båter
Finnjolle - 50 båter
470 menn/470 kvinner - 60/40 båter
49er menn - 40 båter
49er FX kvinner - 40 båter
RS:X menn/kvinner - 40/40 brett
Nacra 17 - 40 båter
2.4 mR - 40 båter
Skud 18 - 20 båter
Sonar - 20 båter

Bruker penger
Verdenscupen i seiling er bygd over samme lest som verdenscupen i andre idretter, og intensjonen til det internasjonale seilforbundet er at den ved siden av OL og klassenes VM skal ha høyeste status i seilverdenen. Deltagelsen i Melbourne tyder imidlertid på at man ennå ikke er der, og den norske landslagssjefen, Jan Steven Johannessen, peker på en vesentlig forskjell overfor Seilas:

– Mens utøverne i for eksempel langrenn, hopp og alpint tjener pengene sine på å delta og gjøre det bra i verdenscupen, bruker seilerne alle pengene sine på å delta i verdenscupen.

De seiler med andre ord mest om heder, ære og poeng.

De norske deltagerne i Melbourne måtte betale hele turen sin til Australia selv, ettersom Norges Seilforbund ikke hadde penger igjen på budsjettet til det. Slik vil det trolig også måtte bli for en del regattaer i 2015, mener Johannessen.

Påmeldte norske seilere i Miami
49er FX: Ragna Agerup/Maia Agerup
49er FX: Helene Næss/Marie Rønningen
Finnjolle: Anders Pedersen
Laser Standard: Henrik Begby
Laser Standard: Hermann Tomasgaard
Laser Standard: Mathias Mollatt
Laser Standard: Kristian Ruth
Laser Radial: Marthe Enger Eide
Laser Radial: Celine Therese Herud
Laser Radial: Line Flem Høst
Laser Radial: Tiril Bue
RS:X: Arthur Ulrichsen
RS:X: Sebastian Wang-Hansen
RS:X: Maria Aadland Mollestad
Sonar: Aleksander Wang-Hansen/Per Eugen Kristiansen/Marie Solberg
2.4 mR: Bjørnar Erikstad

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen