November 30, 2014. Team Vestas Wind ground the boat on Cargados Carajos Shoals. All the crew are safe and uninjured.
December 03, 2014. Team Vestas Wind crew arrives to Mauritius with all the equipment they rescued from the boat after grounding on the Cargados Carajos Shoals on the 29th November; The crew are safe and uninjured but had to abandon the ship after it ...

Nicholson med på redningsaksjon for Vestas Wind

Den danske VO65 som havarerte på et rev midt ute i det indiske hav vil bli nå bli fjernet.

Publisert Sist oppdatert

Team Vestas Wind skipper Chris Nicholson (AUS) har fløyet tilbake til Mauritius der han sammen med lagets shore manager Neil Cox skal gjøre et forsøk på å fjerne «Vestas Wind» som for tre uker siden gikk på grunn på revet Cardagos Carajos Shoals (St. Brandon) midt ute i det Indiske Hav. 

 

De har lite håp om å kunne reparere båten, men man vil av miljøhensyn fjerne båten fra å bli liggende og gradvis degenereres på revet der den grunnstøtte. Man håper å få båten flytende slik at den kan slepes og til et ventende lasteskip og der løftes ombord som dekkslast. En del av ustyret vil trolig kunne benyttes i byggingen av en ny båt.

 

«Vestas Wind» har ligget på revet siden 29 november da den midt på natten gikk på grunn i 19 knops fart. Skipperen Chris Nicholson sto for en nærmest prikkfri evakuering av seg selv og de åtte mannskapene ombord og kom etter noen dager på en øde øy til Mauritius og sikkerhet

 

Cox, som har jobbet med Nicholson i to tidligere Volvo Ocean Race, har vært borte i mye rart, men han innrømmer at det han nå holder på med er temmelig unikt. Ha sier han drømmer om hendelsen om natten og når han våkner håper at det bare har vært en vill drøm.


Nicholson og Cox har etablert sin operasjon fra hovedstaden på Mauritius, Port Louis der de samarbeider med lokale folk og har leid en båt de skal benytte som moderskip for selve redningsoperasjonen 430 km unna. - Vi vil legge moderskipet på innsiden av lagunen, på le side av revet og to og en halv nautisk mil fra båten. Vi kan bo ombord ettersom det ikke mulig å være på øya. I tillegg har vi leid inn små lokale fiskebåter som kan ta oss over lagunen hver dag. Vi bruker alt vi har av tomme tanker og flytebager etc.til å få båten flytende og vil få med så mye av båten som mulig. Dersom det er noe vi kan benytte i en ny båt vil vi gjøre hva vi kan for å få det med oss, sier Cox. 

 

Det er en farlig arbeidsplass de nå skal operere fra. Mangelen på fasiliteter er slående og det er mye hai i området, særlig på nattetid. Ettersom man ofte må stå med vann til knes, gjelder å være forsiktig.