– Det kan ikke være slik

Skipper Ken Read er misfornøyd med farten på «Comanche» i lite vind etter å ha blitt slått av «Wild Oats» i Sydney Hobart Race.

Publisert Sist oppdatert

«Comanche», tegnet av VPLP Design og Verdier Yacht design kom på vannet i høst og er bygget for å sette rekorder. Første mål var å komme først til Hobart i Sydney Hobart Race. Det klarte de ikke, tross en imponerende start.

Stort potensial

Vi hadde topphastighet på 32 knop, og vet hva båten er i stand til å seile. Alle så båtens styrker ut fra start. Jeg så skipper Ken Read smile fra øre til øret. Dessverre hadde vi ikke slike forhold i Basstredet, sier Jimmy Spithill i en presssemelding fra båtens designbyrå. Spithill var skipper på Team Oracle som vant America’s Cup, og var en av seks rormenn på «Comanche».

For 8. gang

– Gud vet at vi gjorde alt vi maktet for å vinne, så «Wild Oats» fortjener seieren. Båten var først i mål for 8. gang. Vårt lag gjorde en utrolig jobb, og spesielt takk til båtbyggerne og konstruktørene. Vi gjorde det vi kunne for å vinne, men klare det ikke, forteller skipper Ken Read.

For tung

Designer Xavier Guilbaud som jobber for VPLP Design and Verdier Yacht design fulgte «Comanche» nøye under racet. Så båtens hastighet under ulike vindvinkler og vindstyrker.

– Jeg er spent på å se listen til Ken Read, men på min liste, så må «Comanche» lettes endel for å øke båtens lettvindsegenskaper, mener Guilbaud.

– Vi må diskutere dette med seilerne. Vi kan gjøre en del med dekksutstyret for å gjøre seilhåndteringen enklere. Seilene må utvikles, og vi må lære hvordan og hvilke som skal brukes under ulike situasjoner. Jeg mener vi har en rekordmaskin, og det vil vi få svar på i juni under Transatlantic Race. Båten er utrolig rask, avslutter Guilbaud.

Mer seil og mer motstand

De som så videoen fra starten av Sydney Hobart Race så at «Comanche» var raskere enn ti år gamle «Wild Oats» ut fra start. Det var bred båt mot smal båt. Det var også synlig at «Comanche» seilte med mer duk, og hadde mer markert kjølvann. «Wild Oats» seilte med mindre duk, men hadde også mindre motstand gjennom vannet. «Wild Oats» tjente på lettvindsegenskapene i Basstredet hvor det var lette vinder. «Wild Oats» hadde holdt farten til «Comanche» på kryssen sydover fra Sydney.

«Wild Oats» først i mål igjen.

Ken Read smilie fra øre til øre etter start, men smilet forsvant når vinden døde.
«Comanche» hadde ikke de riktige forholdene.