Mot mer normal havseilas

 Dongfeng konsoliderer og er den første til å jibbe ut i havet.

Publisert Sist oppdatert

Volvo Ocean Race flåten har nå passert grensen mot Pakistan og båtene er på vei mot Indisk farvann. Dongfeng Race Team har foreløpig konsolidert ledelsen ved å være den første til å jibbe bort fra kysten og ta det mest sørøstlige sporet av konkurrentene. 

- Vi har sørget for å være den østligste av båtene og regner derfor med å ha mer vind enn de andre når vi i løpet av onsdagen skal rundt høytrykksområdet, sa skipperen på Dongfeng, Charles Caudrelier igår. - Selv om vi er temmelig sikre på at vinden vil dreie 80 grader mot høyre er dette et kompromissvalg mellom vindstyrke og retning. Vi får se hvordan det slår ut, sier han. 

Både Team Brunel og MAPFRE var uheldige og fikk flytende plast rundt kjølen og den nederlandske båten måtte til og med fjerne en slange som hadde kveilet seg rundt kjølen.

Siden starten lørdag har båtene vært samlet som i en kystseilas med båt-mot-båt-taktikk. Alvimedica reporterer Amory Ross tror dette mønsteret nå vil endre seg. - Med litt mer hav å leke seg på vil en mer tradisjonelle offshore strategi gjøre seg gjeldende. Vær ruting, større avstand ellom båtene, vaktrutiner og ikke å ha land i sikte vil etter hvert endre rytmen ombord. Søvn og måltider vil få sine faste tider og seilerne vil kunne ta igjen for tapt søvn. 

Med vindøkningen til havs tegner det nå mot et dragrace til man er rundt Sri Lanka. Intensiteten ombord vil forbli høy, men det blir neppe flere jibber de neste par dagene.

Vinden er forventet å moderere seg noe etter hvert som båtene kommer lenger fra land, og en mulig dreining fra vest-nord-vest til nord og til og med til nord øst kan ligge i kortene. Det blir VMG seiling de neste 24 timene

Leg 3 Posisjoner kl 03:40 UTC

1. Dongfeng Race Team, Charles Caudrelier (FRA), 3916.1 nm Distance to Finish

2. Team Brunel, Bouwe Bekking (NED), 5.3 nm Distance to Lead

3. Team Alvimedica, Charlie Enright (USA), 11.3 nm DTL

4. Abu Dhabi Ocean Racing, Ian Walker (GBR), 11.8 nm DTL

5. MAPFRE, Iker Martinez (ESP), 22.9 nm DTL

6. Team SCA, Sam Davies (GBR), 23.0 DTL