Open 60 på foiler

Armel Le Cléac’h er lei 2. plasser. Nå vil han vinne Vendee Globe seilasen.

Publisert Sist oppdatert

Hans nye 60-foot IMOCA «Banque Populaire VIII», som nå er på siste byggestadiet er fullpakket med innovasjon. Blant annet skal den VPLP/Verdier designede båten utstyres med foiler. Den første store testen finner stad i årets Transat Jacques Vabre der båten skal seiles double-handed med Erwan Tabarly.

Siden siste Vendee Globe, der han tapte duellen med Francis Gabart om seieren, har Armel Le Cléac’h hatt en ting i hodet. Han ville forsøke seg en tredje gang og bestemte seg for å få bygget en ny 60 fots IMOCA til å gjøre jobben. Nå er båten klar for presentasjon av Le Cléac’h og konstruktøren Vincent Lauriot-Prévost.

Lavere dynamisk vekt

Ifølge Armel Le Cléac’h er den største nyvinningen i bruken av foiler. Konstruktørene foreslo å forsøke dette etter de erfaringer man har fra America’s Cup og i seiling ellers der bruk av foiler har blitt mer og mer vanlig. - Tanken er å bruke ny teknologi til å få vekten bort fra skroget når man er kommet opp i visse hastigheter for å øke akselerasjonsevnen, sier Le Cléac´h. - Vi nedla mye arbeid sammen med et forskerteam, designerne og hele Banque Populaire laget. Dette er en enorm utfordring som i utgangspunktet var svært teoretisk og vi bestemte oss derfor for å foreta oss noen eksperimenter. Derfor leide vi Sébastien Picot’s Mini 6,50 N°198 som vi utstyrte med tre daggerboards, ett tradisjonelt og to med foiler. Fra juli 2014 har vi drevet prøveseiling under overvåking av Bertrand Pacé for å finne ut mer. Dette var fascinerende. Komplisert å sette opp og justere og vi fikk oss noen overraskelser underveis, men vi fikk tilstrekkelig kunnskaper til at vi i desember tok beslutningen om å installere foiler på 60 foteren også.

En båt designet for Vendee Globe

Vincent Lauriot-Prévost sier; - Når kjølen er dratt mot lo vil kjølbladet både generere et løft og motvirke krengning. Foilene vil kompensere for tapt kraft som vi gjenerobrer med vertikale krefter. Kort sagt vil båten få et løft tidligere generasjoner ikke kunne vise til. Særlig under enkelte forhold som man finner i Vendee Globe er det mye å hente, med flere knops forbedringer. Båten blir ikke mer kraftfull, men den vil virke lettere når den løftes av foilene. Istedenfor å søke etter en god allroundbåt har vi gått for en design som gir forbedringer 60 prosent av tiden og et begrenset tap 20 prosent, sier Vincent Lauriot-Prévost:.

Beskyttet cockpit

Armel Le Cléac’h sier; - Jeg ville ha en beskyttet cockpit som var så tørr som mulig. Disse båten er vanligvis svært våte med mye sprut og vann over dekk. Når man seiler alene orden rundt er det nødvendig å kunne foreta manøvre under tak , men en styring som gjør båten lett å håndtere, greit plassert og med godt utsyn. Til tross for gode autopiloter er håndstyring det beste, noe vi erfarte fra avslutningen av Vendée Globe i 2012/13.

Sparsomt interiør

- Jeg har fått til store vektbesparelser under dekk ved å kutte ned på komforten. Med færre ting i veien er det lettere å flytte seilene. Noe har vi gjentatt fra den forrige båten, men vi har optimalisert en del ting, som elektronikk, computers og energisystemene. Kanskje vil vi gå tilbake til mye slik det var, og vi har et år til å prøve oss med testing under trening og i regatta.

Testet på en Mini Transat