Malaccastredet byr på mange utfordringer.

Som fryktet for «Dongfeng»

Etter å ha bygget seg opp en ledelse på vel 100 nm ved innseilingen til Malaccastredet, seilte «Dongfeng» seg inn i et vindhull.

Publisert Sist oppdatert

Frustrasjonen rår på kinesiske «Dongfeng» etter at mesteparten av forspranget forsvant da båtene kom inn i Malaccastredet. Normalt er det båtfart og solid strategi som avgjør kappseilas, men i dette området betyr flaks like mye. Som vi sa igår er sjansene for å miste forspranget like store som å skulle øke det, og når «Dongfeng» seilte inn i et veritabel vindhull ga det nye muligheter for konkurrentene. De eneste gode nyhetene er at resten av feltet nå også har seilt seg inn i det samme vindhullet, men når avstanden mellom første g andre båt er redusert fra 100 til ca 25 nm, er det klart at det åpner seg ny spenning i regattaen.

De jagende båtene, «Alvimedica», «MAPFRE», «Abu Dhabi» og «Brunel», ligger nå på rekke og rad og ingen tør tilsynelatende å ta sjansen på å stikke fra de andre av frykt for å havne i uløkka. «Dongfeng» har lagt seg rett foran disse og ser nå ut til å konsolidere ledelsen på rundt 25 nm.

Sjøtemreaturen ligger på rundt 30 grader, mens det i luften er ca 20 og svært fuktig. Det gjelder for mannskapene å følge med på krusninger på vannet og skyformasjoner ettersom det er få pålitelige værprognoser å forholde seg til.

Det er ikke bare værmessig Malaccastredet byr på utfordringer. Farvannet er fullt av flytende avfall som både kan henge seg opp i kjøl og ror, og gjøre skade på skroget. I tillegg er skipstrafikken et økende problem når båtene etterhvert seiler inn i sepsrasjonssonen før Singapore.

Leg 3 (4,642 nm) Position Report 03:55 UTC
1. Dongfeng Race Team, Charles Caudrelier (FRA), 1401.4 nm Distance to Finish
2. Team Alvimedica, Charlie Enright (USA) 23.6 Distance to lead

3. MAPFRE, Iker Martinez (ESP), 23.6 nm DTL
4. Abu Dhabi Ocean Racing, Ian Walker (GBR), 25.7 nm DTL
5. Team Brunel, Bouwe Bekking (NED), 36.2 nm DTL
6. Team SCA, Sam Davies (GBR), 78.8 DTL