Kampen om 2. plassen

Å sikre 2. plassen på etappen blir viktigere enn å forøke seg på å hente inn lederbåten.

Publisert Sist oppdatert

Fransk/kinesiske «Dongfeng» har seil en nær feilfri etappe og har hatt ledelsen siden båtene passerte Hormuz stredet på vei ut av den Persiske gulfen. Bare i noen timer midt i Malaccastredet så det skummelt ut for lederbåten som på få timer tapte nærmere 80 nm I forhold til konkurrentene etter å ha seilt seg inn i et vindhull.

Nå har Charles Caudrelier seilt seg opp igjen og med et forsprang idag morges på 58.5 nm og relativt plain sailing til etappemålet i Sanya skal det mye til å ta seieren fra «Dongfeng». Vi tror det vil være viktigere for de fire neste båtene i feltet og som det nå skiller midre enn fem nm mellom, å sikre seg best muig plassering med tanke på sammendraget. Å skulle risikere flere plasser i et sannsynligvis fåfengt forsøk på å ta igjen lederbåten er neppe smart.

Før denne etappen er det døt løp mellom «Dongfeng», «Abu Dhabi» og «Brunel», og holder dagens plasseringer til mål vil det fremdeles bare skille to poeng mellom de tre beste båtene.

Om «Dongfeng» skulle bli første båt til hjemmehavnen Sanya, vil det bety enormt for seilsporttsinteressen i Kina og for Volvo Ocean Race i et av regattaens viktigste markeder. Da tåler man at veien dit har vært temmelig humpete med svært varierende vind, fiskegarn, stor skipstrafikk og mye søppel i havet.

Posisjoner kl 0340 UTC 22/1

1. Dongfeng Race Team 995.2 dtf, 11 knots

2. Abu Dhabi Ocean Racing +58.5 11

3. Team Brunel +62 11

4. Team Alvimedica +63.1 11

5. MAPFRE +63.1 11

6. Team SCA +144.6 9

Målgang forventet 27. januar.

Båtene er nå på vei inn i sørkinahavet.