TP52 blir enda raskere

TP52-klassen får en real vekst med ni nye båter. Flere av dem er alt i vannet.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: Italienske «Azzura» under første prøveseilas denne uken.

Når 52 Super Series settes i gang 19. Mai i Valencia vil det sannsynligvis være 14 båter på startstreken, alle tilpasset den nye TP52-reglen. Lagene er fra 10 ulike nasjoner. TP52-klassen er nesten tilbake til glansdagene for ti år siden. Men siden 2005 er det bygget mer enn 60 TP52.

Enda raskere

TP52-reglen er justert for å få raskere båter, men regelforandringen er ikke større enn at eldre båter kan bygges om til årets regel. Båtene får en dypere kjøl, veie mindre og får mer duk. Baugsprydet er forlenget. Det er også gjort endringer med riggen som gir flere trimmuligheter.

Reglen åpner også opp for en større og bredere cockpit.

TP52 klassen har justert reglene en rekke ganger siden «Fram». I 2011 fikk båtene baugspryd og firkantet storseil. Kjølen ble dypere og tyngre, mens vekten i skroget ble redusert. Overbygget på dekk var ikke lenger nødvendig.

To designere

Det er to designere som gjelder i TP52-klassen i dag. Botin Design har utviklet den nye båten til Quantum Racing som vant serien i fjor. I samme form blir italienske «Alegre» støpt. Også «Azzurra» er tegnet av Botin. I samme form blir russiske «Bronenosec» bygget. Den siste nyheten fra Botin er japanske «Sled».

Vrolijk er den andre designeren. Han har tegnet de to båtene som først kom på vannet, tyske »Platoon» og «Provezza». Vrolijk har også tegnet engelske «Gladiator» og svenske «Ran»

Kalender

Valencia Sailing Week, Spania, 19.-23. mai

Week og Straits, Italia, 9.-13. juni

TP52 VM, Spania,14.-18. Juli

Copa del Ray, Spania 4.-8. August

Cascais Cup, Portugal, 16.-20. september

Lag

Alegre, GBR

Azzura, ITA

Bronenosec, RUS

Gladiator, GBR

Haurakan. ITA

Interlodge, USA

Paprec Recyclage, FRA

Phoenix, BRA

Platoon, GER

Provezza, TUR

Quantum Tacing, USA

Ran Racing, SWE

Sled, JPN

Vesper, USA

Tekniske data TP52

LOA: 15,85 m.

Beam max: 4,42 m.

Draft: 3,50 m.

Displacement: 7000 kg.

Mainsail area: max 98m2

Headsail area: max 66m2

Gennaker area : max 270m2

Vinneren i 2014 får også en ny båt. «Quantum Racing» er tegnet av Botin.
Tyske «Plaroon» var første båt på vannet.
«Provezza» er tegnet av Vrolijk og bygget i New Zealand.