Dongfeng på det siste strekket mot Ushuaia.

Tiden og veien for Dongfeng

«Dongfeng» er nå på vei fra Ushuaia til Itajai, men det er ingen tid å miste om båten skal rekke starten på neste etappe.

Publisert Sist oppdatert

Mastebrekket 240 nm fra Kapp Horn var maksimalt uheldig for «Dongfeng» som før starten lå á poeng med ledende «AbuDhabi» i Volvo Ocean Race totalt. Skipperen Charles Caudrelier tok ingen sjanser og holdt båten tilbake i stormkastene på det siste strekket mot Hornet. Likevel gikk det galt og masten knakk over det øverste salingshornet. Det gjorde det mulig å rigge nørdrigg og seile båten trygt til Ushuaia. Men det ble stort poengtap og skuffelse hos seilerne over ikke å få runde det legendariske Kapp Horn.

Ved ankomst Ushuaia, Argentina sto laget overfor en gigantisk utfordring både på land og ombord. Riggen skulle ryddes og ødelagte seil kuttes ned, samtidig som det var nødvendig å treffe de riktige beslutninger som ville gi minst mulig tidstap og håp om å rekke start på den neste etappe fra Itajai til Newport R.I.

Det var tidlig klart at seilerne ville måtte kjempe mot klokken og at 9-10 dager i beste fall var det man måtte regne for å nå Itajai der ny mast venter og trenger en ukes tid på rigging og trimming. Båten er nå underveis med egne og lånte seil og med forre ballasttant ombygd til drivstofftank dersom det er nødvenig å benytte motor over lengre distanser.

Sportslig kan mastebrekket ødelegge sjansen til å vinne Volvo Ocean Race for laget som til nå har imponert og overrasket. «Dongfeng̨» har offisielt trukket seg fra denne etappen. Det betyr 8 poeng i protokollen, og om «AbuDhabi» skulle vinne etappen slik det nå ser ut, vil Ian Walker plutselig ha syv poengs forsprang, noe det skal mye til  ta igjen på de fire gjenstående etappene. Håpet ligger i det at de fem beste båtene er svært jevne og alle kan vinne etapper fremover. Holder rekkefølgen båtene mellom til mål, vil «Dongfeng» fremdeles holde 2. plassen totalt, foran «Mapfre», «Alvimedica» og «Brunel».