Marthe Enger Eide, best av de norske Laserjentene

Mye å glede seg over på Mallorca

Med en norsk båt i medaljefinale og mange gode enkeltplasseringer er det ingen grunn til å henge med hodet etter påskeregattaen for OL klassene.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbilde: Helene Næss og Marie Rønningen i farta på Mallorca. Foto Per Heegaard

Det holdt desverre ikke til medaljefinale for 49erFX seilerne Helene Næss og Marie Rønningen. De to Tønsbergjentene endte på 11. plass, men var likevel godt fornøyd med seilingen. To danske lag ligger i tet foran fnalen. Det er moro at vi har fått påå to vorkelig gode lag i denne kevende OL klassen. Tvillingsøstrene Ragna og Maia Agerup har vunnet verdenscupregatta i Melbourne tidlogere i sesongen og vant sølvfinalen, og nå følger Næss og Rønningen opp med en god plassering i et topp felt her. Disse to lagene bør kunne matche hverandre fremover og vil kunne nå langt allerede i OL 2016.

Også Mathias Mollatt har seilt stø kurs mot medaljefinale i Laser. I et felt med 164 båter, ligger Mossegutten på 6. plass etter plasseringene 6, 8 og 15 i de tre siste seilasene. Det er intet mindre enn imponerende at den tidligere verdensmesteren i E-jolle.

Blant Laserjentene går det litt opp og ned. På det beste seiler de briljant, som Line Flem Høsts 1. plass i den ene av seilasene i gullfinalen idag. Den mest stabile er Marthe Enger Eide som endte på 20. plass og hadde en 2. plass i en av de tidlige puljeseilaser. Tiril Bue startet regattaen med gode plasseringer, men falt noe av etter hvert. Den dagen disse jentene gjennomfører en jevn serie på høyde med sine beste enkeltprestasjoner har vi et lag i verdensklasse.

Forventningene til Anders Pedersen var høye foran denne sesongen. Derfor er 20. plassen sammenlagt kanskje skuffende, men Pedersen viste gode takter underveis, så han kommer.

Bjørnar Erikstad er i ferd med å skjemme oss bort med sine topplasseringer. Derfor er vi skuffet etter dagens 4. og 5. plass og 3. plass sammenlagt bak to britiske jenter. Men han er bare ett poeng bak og har alle tiders vinnersjanser mot slutten av regattaen.