VINDEN KOM: Etter hvert kom vinden, og da krysset VO-båtene i 11 knop på flatt vann. (Foto: Jan Muren)
HJELPESLØS: I lite vind og mye strøm bli VO-båtene litt hjelpesløse. Team Vestas tjente på at de første båtene drev forbi merket. (Foto: jan Muren)

Hadde vært moro med norsk båt!

Knut Frostad savnet en norsk båt ved starten i Lisboa i dag.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Starten er gått på 8. etappe i Volvo Ocean Race. (Foto: Jan Muren)

– Det siste Knut Frostad sa til meg da vi skilte lag i dag etter starten på etappen fra Lisboa til Lorient i Frankrike, var at: «Jan, det hadde jo vært moro å ha hatt med en norsk båt på dette, hadde det ikke!?»

Det forteller Jan Muren til Seilas.

Muren har vært sammen med Knut Frostad under begge regattaene i Lisboa denne helgen, og han har vært med om bord i TV-båten som har fulgt seilerne ringside og der han har bistått kameramenn og kommentatorer med informasjon og observasjoner om hva som har foregått ute på banen.

Ut og inn – og ut igjen

I dag gikk starten på den 8. og nest siste etappen, og den startet ute i fjorden, hadde deretter en runding inne i byen før båtene stakk til havs igjen. Da de var inne i byen, døde vinden, samtidig med at strømmen innover økte. Det gjorde at flere av båtene drev flere hundre meter forbi merket, før de fikk vind og fikk tatt seg ut igjen.

– Disse båtene ser unektelig litt hjelpesløse ut når det er så lite vind, mener Jan Muren.

«Team Vestas Wind» tjente mest på dette, for de lå klart sist etter start, men tok kraftig innpå da de andre ble tatt forbi merket.

Rustne dansker

– De klønet en hel del om bord i «Team Vestas Wind» og viste klart at de er litt rustne i manøvrene etter det lange avbrekket. De surret med daggerboardene i slagene, og de hadde åpenbart problemer med å krysslense lavt og fort nok. De gikk stort sett 10 grader høyere enn de andre, og slikt blir det fort metre av, kommenterer Jan.

– På kryss derimot henger de bedre med, og Knut Frostad mener at de har en fordel på kryss i forhold til de andre, fordi de har seil som er brukt betydelig mindre, forteller Jan Muren.

Bidevindsetappe

Og det kan se ut til å holde stikk. Da båtene seilte ut fra Lisboa, kom vinden i form av en front og økte på et blunk til liten kuling, før den løyet en del ned igjen etterpå. På etappen til Lorient er det varslet motvind hele veien, og når de kommer ut i Biskaya skal den øke til 15 m/sek.

I skrivende stund ligger feltet godt samlet og Team Vestas Wind innehar en 2. plass.  Det ser med andre ord ut til at Frostad kan ha rett. Etappen er på snaue 700 nautiske mil, og båtene vil ventelig være i mål en gang mellom tirsdag og onsdag denne uken.