Brannfakkel fra Per Ottar Skaaret om shorthanded-seiling

LYS-systemet oppfordrer til risikofylt seiling

LYS-systemet oppfordrer til risikofylt seiling

Publisert Sist oppdatert

- Etter å ha deltatt i tre Twostar- og Onestar-regattaer, og nå i år i Oslofjorden Rundt singelhanded og Hovdan Skagen Race doublehandled, samt å ha seilt utallige nautiske mil alene, reagerer jeg negativt på det manglende fokus det er på sikker seilføring og sikkerhet generelt i denne typen seiling.

Det Skaaret først og fremst vil til livs, er LYS-regelens favorisering av spinnaker i forhold til gennaker. En spinnaker tvinger mannskapet på dekk i jibbene, noe som øker risikoen dramatisk i forhold til å kunne jibbe gennakeren fra cockpiten.

- Det er bare et tidsspørsmål før noen havner i sjøen under en slik manøver, mener han.

Han mener at det ikke har vært noen seriøs diskusjon omkring virkelig viktige sikkerhetsforhold, og han mener at ingen av båtene som deltar i Norge er spesielt

godt tilpasset til shorthanded-seiling generelt.

- Og skulle noen dukke opp med en båt lagd for internasjonal shorthanded-seiling , vil denne båten bli kraftig straffet etter LYS-reglen, sier han.

UBEREGNELIG LYS-MÅLEBREV-SYSTEM. Som følge av den økende konkurransen i shorthanded-race, øker også interessen for at den båten man seiler, skal være så konkurransedyktig som mulig.

- Dessverre registrer jeg at vi - meg selv innebefattet - i vår iver etter å klatre på rankinglisten søker ombygging og tilpasning av båtene våre for å få de så gode som mulig i forhold til sitt LYS-tall - uten å tenke noe vesentlig på sikkerhet. Dette blir forsterket av et mer eller mindre uberegnelig LYS-målebrevsystem , og en uforutsigbar LYS-komité/ klasseklubb som gjør endringer på endringer uten å være konsekvente - og uten å legge frem regelendringer til diskusjon blant medlemmene, sier Per Ottar Skaaret.

KAMPEN OM BAUGSPRYDET. - LYS-klasseklubben endret regelen om lengden på baugsprydet helt uten å spørre seilere som faktisk har erfaring med bruk av baugspryd. (Regelen ble endret fra J*1,3 til J*1,2).

Skaaret fremhever at denne reglen for båter med ettermonterte baugspryd opprinnelig ble lagd for å få med turbåter i Færder'n , men han mener bestemt at den benyttes mest av shorthanded-seilere som ønsker en sikrere seilføring.

Båter som opprinnelig er konstruert med baugspryd har ikke denne begrensningen, og derved er spørsmålet om hva båten opprinnelig var konstruert for, blitt betydningsfullt. Båter som er konstruert for å ha baugspryd, kan ha lengre baugspryd den J*1,2.

- At det nå blir hevdet at for eksempel Bavaria 42 Match var utstyrt originalt med baugspryd fra fabrikken, er et utslag av dette. Jeg har aldri sett en brosjyrer av en slik båt med baugspryd, sier Skaaret.

- Mens alle vi andre «turseilere» må slite med et kort baugspryd, kan altså de såkalt «fabrikkbygde Bavaria 42 Match» seile med lange baugspyd etter den gamle regelen. Unnskyld meg, men dette er tull, fanteri, juks og bedrag på en gang. Alle vet at Bavaria 42 Match ikke har fått sin LYS-tallberegning på basis av et baugspryd på J *1,3 . og alle vet at Bavaria 42 Match er konstruert og levert for seiling med spinnaker. I tillegg til dette har en slik båt fått til en «spesialavtale» med LYS-klasseklubben» som gjør at den kan øke størrelsen på lensegennakeren med 20-30% uten å heve sitt LYS-tall av den grunn, påstår Per Ottar Skaaret og legger til:

- Alle forstår at dette er et hederlig forsøk på å holde båten konkurransedyktig med gennaker som erstatning for spinnaker - og nettopp dette mener jeg faktisk er riktig. Og det er her vi er ved sakens kjerne:

Dagens LYS-regel straffer båter som velger å ha gennaker! En båt som velger gennaker innenfor LYS-reglen (dvs. som er sydd med samme mål som spinnaker og dermed 10-15 % mindre i areale), får en båt som går vesentlig dårligere på lens - og forskjellen er stor.

.

- I dag lønner det seg med spinnaker i shorthanded-seiling for dem som tør ta sjansen, mener Skaaret.

GENNAKER HAR HØYERE SIKKERHETSFAKTOR. Per Ottar Skaaret mener at en gennaker øker sikkerheten om bord fordi den håndteres fra cockpiten, mens man må på fordekket for å håndtere en spinnaker.

- Prøv å gå på fordekket i mye vind og store bølger mens autopiloten styrer lens, så forstår de fleste hva jeg mener, sier han.

- En gennaker kan rigges på rullesystem og derfor berges med mye høyere grad av sikkerhet i mye vind. Det er berging og jibbing som er kritiske manøvre når man er alene.

Han sier videre at en gennaker-båt med kort baugspryd går sakter på lens, og av den grunn blir det tidligere aktuelt å seile lens med genua, og dette gjør det "billigere" å ta ned gennaker tidlig, noe som igjen øker sikkerhet. For en båt med asymmetrisk spinnaker på lang spinnakerbom, vil det være motsatt.

Et viktig poeng mener Skaaret er at det er liten eller ingen sjanse for en "kineser", fordi man seiler høyere enn med en gennaker enn en spinnaker, og dette gjør det mye lettere for autopiloten å styre sikkert.

- Min konklusjon på kort sikt er at alle båter som lojalt følger LYS og benytter liten gennaker halset på lite baugspryd (1,2* J) bør bli bedre belønnet for dette for å øke sikkerheten. Mitt konkrete forslag er 3/100 for store båter, 2/100 for mindre båter - eller lag et skille på surffaktor. Alternativt får vi begynne med en desimal til, slik at den prosentvise fordelen blir lik for stor og små båter. Dette må skje raskt og før Watski Skagerrak TwoStar, mener Per Ottar Skaaret.

På lengere sikt og før neste sesong må vi ta en generell diskusjon omkring sikkerhet og det må gjøres før vi får et uhell.

Det er mange punkter som bør diskuteres, mener Skaaret:

  • Er det for eksempel godt sjømanskap å seile singlehanded i sterkt trafikkerte områder?
  • Hva er vitsen med sikkerhetsline hvis du er alene og henger igjen utenfor båten?
  • Bør vi kunne starte motor for å holde båten stødig kurs ved et seilskift i mye vind eller hvis noe går galt?

 

– Herved er diskusjonen åpnet, oppfordrer han.