1000-Mile Doublehanded Race

Tøff start – med årer!

Tøff start – med årer!

Publisert Sist oppdatert

Starten på 1000-Mile Doublehanded Race foregikk innenfor en molo i Imuijden i Nederland, og i så godt som vindstille gjaldt det å komme seg ut i åpent vann. Blant dem som tok til årene var Helge Ivarsøy og Jon Amtrup om bord i EMBLA 3.

– Vi hadde med et par Askeladden-årer som vi spente mot en vinsj og et stag, og den første halvtimen rodde vi det remme og tøy holdt. Da var vi helt utslitte, men kom ut i åpent farvann. Det er den hardeste starten jeg har vært med på, forteller Jon Amtrup på satellitt-telefon.

Å få en 12 meter lang aluminiumbåt i siget med litt urolig sjø og motstrøm, som det var, krever nok sitt, ja...

MØTER KULINGEN. I morgentimene i dag passerte EMBLA 3 inn i engelsk farvann.

– Vi har valgt å forsøke å ta høyde for å møte en nordvestlig kuling som er spådd, forteller Amtrup og trackingen fra regattaen viser at flere i feltet velger samme strategi.

– Det er greit å få den med et lengst mulig babordslag, fremfor å få den midt i fleisen, sier Amtrup.

SKUMMEL NATT. Rundt dem i øyeblikket er det tjukk tåke. Sikten er knappe 100 meter, og Amtrup kan fortelle om en skummel natt da de passerte leden for de store skipene.

– Det var som å passere en «high way» på havet. Det var store båter rundt oss på alle kanter, og en gang måtte et tort tankskip endre kurs for oss. Heldigvis har vi utstyr slik at vi kan hente ned skipenes AIS-signaler, og det funker utrolig bra. Vi har full oversikt over alle skipene i området, og på den måten kan vi forholde oss til dem. Uten det systemet hadde natten i tjukk tåke vært virkelig «scary», sier han.

En av de nederlandske båtene ble liggende i vindstille i leden, og de hadde verken radar eller AIS.

– Vi hørte dem stadig på VHFen og de hadde det ikke greit, sier Amtrup.

MOT BERGEN. To norske båter deltar i 1000-Mile Doublehanded Race, der første etappe går fra Nederland til Bergen. Foruten Ivarsøy/Amtrup i EMBLA 3, deltar også Trond Åsvoll og Kristian Eimind i SIW BONITA, en Bavaria 38.

– De kom litt bakpå i starten, og nå har vi mistet kontakte med dem, beretter Jon Amtrup.