Simrad OneStar

Väderöarna neste under perfekte forhold

Väderöarna neste under perfekte forhold

Simrad OneStar-seilerne krysser nå nedover svenskekysten med kurs for Väderöarna. Forholdene er perfekte med 10–15 knops vind fra sør som gir seilerne real bidevindsseilas. Og på SEILtv kan du se gårsdagens over all-vinner fortelle.

Publisert Sist oppdatert

Og det er nå vinnerne fra i går, Karl Otto Book, Åsgårdstrand, Trond Åsvoll fra Arendal og arrangørforeningens hjemmefavoritt, Vidar Moe fra Fredrikstad skal vise at gårsdagens seilas ikke var noen tilfeldighet.

SJAKKSPILL. Utfordringene står i kø, og det er et formidabelt sjakkspill seilerne er i ferd med å gjennomføre. Det er mye de skal forholde seg til:

  • Det er motgående strøm, hvilket gjerne betyr at den er sterkere utpå og svakere inne ved land og over grunt farvann. Det indikerer at de bør krabbe langs land for å unngå strømmen.

  • At vinden skal løye og dreie øst om syd, peker også i retning av et veivalg nær land – eller en plassering i feltet der man ligger øst for konkurrentene.

  • Da regattaen startet, var det grått. Nå er sola kommet, noe som kan legge en solgangseffekt på vinden. Det betyr at vinden i stedet for å dreie østlig, for en stund kan dreie vestlig. Det favoriserer et veivalg ut og vest for feltet.

  • I tillegg gjelder det selvfølgelig å drive båten sin maksimalt med tanke på høyde og fart – og å navigere i sikkert farvann – fritt for grunner og skjær. Som det er mange av langs svenskekysten. Spesielt om man velger en strategi som går ut på å «slikke skjærene».

Alt må man klare selv. I Simrad OneStar har man ingen hjelpere.

INNENFOR LØNTE SEG. Det første store valget seilerne har vært igjennom, var om man skulle gå på innersiden eller yttersiden av Kosterøyene. Feltet fordelte seg omtrent 50/50 – og i ettertid kan det se ut som om valget på innersiden var det gunstigste.

JOKERMAN I TET. Feltet føres an – nær sagt, som vanlig – av JOKERMAN med Per Ottar Skaaret. Ikke noen overraskelse, JOKERMAN (X-50) er feltets største båt. I dag har han imidlertid bedre følge av MALINE (Kjetil Bakke) (IMX-45) enn i går.

Gårsdagens vinner av den største klassen, VENNINA med Vidar Moe, ligger beskjedent bak i feltet, men det skal båten også gjøre. De fremste har måltall 1,45, mens VENNINA har 1,26. Spørsmålet blir derfor som alltid: Er forspranget til de største båtene stort nok?

NORSK-SVENSK OPPGJØR. I klassen for båter med lavest LYS-tall ser det ut til å bli et oppgjør mellom TJANGS med Eilert Kamfjord fra Tønsberg og svenske Jonas Claesson i NEED SPEED. Begge har LYS-tall 1,24. TJANGS (X-332) har trolig en liten fordel så lenge det er bidevind, mens mer surfevillige NEED SPEED (Humphreys 30) kan bli farlig på sløren mot Arendal.

På sløren over kan også FIORI – en stor Elan Impression 434 med lang vannlinje – med Kjell Gudmundsen fra Nesodden om bord. Han er i øyeblikket ikke langt bak TJANGS og NEED SPEED og kan bli en ubehagelig utfordrer for dem begge. TWOSOME med Tormod Lie, Fredrikstad (LYS 1,23) skal heller ikke avskrives.

Trond Åsvoll i SIV BONITA – gårsdagens vinner – ser ut til å henge litt etter innledningsvis, men båten har et lavt LYS-tall, 1,19.

OPPSKRIFTSMESSIG. I Mini Transat har storfavoritten Karl Otto Book fra Åsgårdstrand tatt en oppskriftsmessig ledelse.