VM i IMS

Protest avgjør for Kong Harald

Protest avgjør for Kong Harald

De tre første båtene, blant dem Fram XV, i offshore racet i IMS VM skal angivelig ha rundet feil merke ved Jomfruland. Juryen vurderer nå hva de skal gjøre med protestene.

Publisert Sist oppdatert

Trackingen som blir kjørt under VM i IMS på Hankø avslørte at noen av de første båtene til Jomfruland rundet feil merke. Kong Haralds Fram XV hadde sannsynligvis av sikkerhetsmessige årsaker ikke tracking om bord under regattaen. Fram XV rundet først hele veien og var også første båt i mål rett etter midnatt onsdag.

Tyske Beluga har protestert på Too Obnoxious, Unique og Fram XV for å ha rundet feil merke, i tillegg så medførte den gale merkerundingen av de gikk innenfor begrensningen. Too Obnoxiuos har protester på Beluga for også å ha gått innenfor begrensningen. Beluga skal angivelig ha gått tilbake for å runde riktig merke etter feilrundingen.

Fram XV, Too Obnoxious og Unique har på sin side levert inn protest på uklare seilingsbestemmelser.

PROTEST. Akkurat nå sitter juryen i møte for å vurdere hva de skal gjøre i forhold til protestene.

De som rundet feil skal ha valgt et merke som ga dem en litt lenger bane.

Hvis protestene blir tatt til følge vil det få konsekvenser for plasseringene til blant annet Kong Harald. De ble 6 på korrigert tid og ligger som nummer fire på de foreløpige listene.  Vi følger saken.

OFFISIELL. Her er den offisielle pressemeldingen sendt ut onsdag morgen:

De 41 båtene som startet fra Hankø fikk en frisk seilas, Klasse 1 til runding av Jomfrulands Rev, mens de minste båtene i klasse 2 rundet Rakkebåene utenfor Larvik. Deretter gikk løpet for begge klasser til Persgrunnen i havet utenfor Grebbestad på den svenske vestkysten, før båtene i løpet av natten kom i mål ved Hankø. I dag blir det landligge og hviledag for seilerne, før VM fortsetter i morgen med nye baneseilaser.

Kong Haralds Fram XV brukte 13 timer 29 minutter på den lengste banen, men da tidene skulle korrigeres holdt det ikke til bedre enn 6. plass for Kongen som derved falt ned på 4. plassen sammenlagt 3/4 poeng bak svenske «Du Soleil», Ingvar Hertzman. Vinner av seilasen ble den tsjekkiske båten «Bohemia Express» med Evropska' Vodni Doprava som måtte tåle diskvalifikasjon fra tirsdagens andre seilas og som derved ligger på 6. plass sammenlagt til tross for 2. plasser i begge de to andre baneseilasene. Leder mesterskapet gjør tyske Beluga Team Christian Plump som med 2. plass i havseilasen har god margin til Alfa Romeo Jani Lehti, FIN som ble nr. 3 i havseilasen.

Sverre Valeur med Team Bergen ble nr 4. i havseilasen og er nest beste norske båt i sammendraget med 5. plass, men Jens Ludvig Høst i Færder ble nr. 8 både i havseilasen og så langt i sammendraget.

Blant de seks første båtene i sammendaget er tre av typen Grand Soleil 42R med plasseringene 2, 5 og 6. Det er IMX-40 på 3. og 8. plass.

I klasse 2 ble det svensk seier i havseilasen da Ski.it, en First

36.7 som var inne omtrent samtidig med «Fram XV» vant klassen.

Chinook Johann Friedrichsen GER kom på 2. plass og leder sammenlagt, mens det ble norske båter på 3, 4 og 5. plass, Hyak med Paal Kragerud foran Aiming First Trond Kristensen og Felicia IV med Eirik Brekke. Sammenlagt ligger disse på henholdsvis 5, 3 og 6. plass.

For komplette resultater se her.