Ulykke til havs

Dårlig kjølarbeid årsak til dødsulykke

Dårlig kjølarbeid årsak til dødsulykke

En omfattende rapport etter den tragiske Max Fun dødulykken i februar i år har nå blitt kartlagt av britiske myndigheter. Dårlig kjølarbeid og påfølgende "optimering" av kjølen førte til havari og en dødsulykke,

Publisert

Det var sent på kvelden den 2. februar i år at eieren tok sin Max Fun 35 båt med fire mannskap om bord ut fra Plymouth. Kursen ble lagt mot Southampton, men innen morgenen kom så hadde båten mistet kjølen, og en av mannskapet var døde.

SLURV. Nå har britiske Marine Accident Investigation Branch (MAIB) foretatt en grundig gjennomgang av ulykken og kommet til følgende:

Verftet som bygde båten hadde, uten av designeren viste det, leid inn en underleverandør til å lage kjølen. Underleverandøren hadde ingen maritim kunnskap, og de endret designet på kjølen for å spare tid og penger under produksjonen.

Underleverandøren undersøkte ikke hva konsekvensene av denne endringen ville føre til når det gjaldt belastning.

I 2005 optimerte eieren av båten kjølen til IRM og IRC racing ved å legge 160 kilo til på kjølens bulb. En engelsk yacht designer ble brukt til oppgaven. IRC/IRM optimeringen førte til ytterligere belastning på den allerede svekkede konstruksjonen.

DØDE. Alt dette førte til at kjølen knakk av og en mann døde. Nå har kjølen på Max Fun båtene blitt redesignet og 7 av de berørte båtene har fått ny kjøl.

MAIB har gått ut med en anbefaling til båtkonstruktører, og båteiere bør forsøke å forsikre seg om at de etterlevere disse:

Sørge for at designere tar god nok hensyn til sikkerhetsberegninger og at byggemetoden er fullstendig dokumentert.

At et tillegg til Recreational Craft Sectoral Group Guidelines blir inkludert i konstruksjonsstandarder.

At alle sikkerhetsaspekter i denne rapporten blir kjent for den maritime industrien.

Her finner du et sammendrag og her finner du alle rapportene. Tatt i betraktning alle kjølulykkene som har vært de siste årene så er dette veldig nyttig lesning.