Begge må ha sikkerhetskurs i Watski Skagerrak TwoStar

Seilforbundet håper på stort sikkerhetskurs-tilbud

Seilforbundet håper på stort sikkerhetskurs-tilbud

Watski Skagerrak TwoStar seiles etter sikkerhetskategori 2, og dispensasjonen NSF ga fra reglene i år om at det holdt at den ene av de to om bord hadde tatt kurset, gjelder ikke i 2008. Det betyr at det vil bli et stort behov for kurs også i år; et behov Norges Seilforbund håper å tilfredstille.

Med nærmere 200 båter på startlinjen i Watski Skagerrak TwoStar vil det også denne vinteren være et stort behov for sikkerhetskurs-tilbud rundt om i landet. Per i dag har 281 norske seiler tatt kurset, hvilket betyr at et sted mellom 100 og 200 nye seilere vil måtte ta kurset i vinter.

Dette behovet håper Norges Seilforbund vil bli ivaretatt, men forbundet kommer ikke, som i år, selv å avholde kurs.

VIL GODKJENNE KURS. – Vi har gått ut og invitert potensielle kursarrangører til å søke om at kurset de legger opp til, skal bli godkjent. Hvem som helst kan være arrangører; profesjonelle aktører, seilforeninger eller private. Vi vil vurdere søknadene, og godkjenning vil bli gitt etter at innhold, kurssted (geografi) og pris er blitt vurdert, sier generalsekretær Erik Solberg i Norges Seilforbund.

Søknadsfristen er satt til 15. november.

– Vi har satt en kort søknadsfrist, nettopp fordi vi skal kunne komme i gang så fort som mulig, sier han.

MARKEDET RÅR. Han understreker at NSF ønsker å være en upartisk aktør, men at markedet skal bestemme.

– Vi vil lage en liste over godkjente kursarrangører, og så får seilerne selv bestemme hvor de vil gå, sier han og røper at det allerede har vært interesserte kursholdere i kontakt med forbundet. Han uttrykker også stor tro på at ordningen skal dekke kursbehovet.

Solberg forteller også at NSF løpende vil publisere hvilke seilere som innehar kurset, slik at det skal være kjapt for arrangører å sjekke hvem som har «papirene» i orden når de skal avholde regattaer.

KATEGORI 2. Helt siden første regatta er Watski Skagerrak TwoStar blitt seilt etter kategori 2, og innledningsvis var den største bøygen for seilere flest å tilfredstille kravet til å ha redningsflåte. I år ble kravene for kategori 2 ytterligere skjerpet gjennom det nye kravet om at begge seilerne om bord skal ha fullført det etter hvert meget omtalte sikkerhetskurset.

– Vi er som regatta-arrangør nødt til å forholde oss til reglene, sier Lars-Erik Larsen i Fredrikstad Seilforening, men tillegger at dersom det skulle vise seg at det ikke blir et tilfredstillende kurstilbud som gjør det mulig for seilerne å avlegge kurs, må de på et senere tidspunkt ta dette opp til vurdering og opp med Norges Seilforbund.

DISKUSJON. På SEILmagasinets debattsider og i kommentarene som har etterfulgt nyhetene, er det blant flere seilere sådd tvil om Watski Skagerrak TwoStar strengt tatt er et Kategori 2-arrangement. – Det er et Kategori 3-arrangement, mener flere.

Definisjonen for Kategori 2 sier:

«Races of extended duration along or not far removed from shorelines or in large

unprotected bays or lakes, where a high degree of self-sufficiency is required of the

yachts.»

Definisjonen på Kategori 3 sier:

«Races across open water, most of which is relatively protected or close to shorelines.»

Det finnes også en Kategori 3 med redningsflåte, men forsøker man å hente opp den forskriften på det internasjonale seilforbundets hjemmeside, kommer man til seilforbundet i Lithauen…! Så den definisjonen har vi ikke lyktes å finne.

Påmeldingen til Watski Skagerrak TwoStar åpner for øvrig 1. november kl 1300.