Volvo Ocean Race 2008-09

Tar vekk lite vind-etapper

Det blir ikke noe stopp i Midtøsten for Volvo Ocean Race-seilerne. Detbetyr at to etapper med lite vind utgår. Aksel Magdahl, navigatør påEricsson Racing Team Nordic, er ikke overrasket.

Publisert Sist oppdatert

– Det kom ikke som noen stor overraskelse at Dubai gikk ut som stopp over, for to uker siden droppet jeg en rekognoseringsseilas fra Abu Dhabi i Dubai til Kochin i India, det som har vært antatt å bli tredje etappe. Strekningen fra India til Dubai og tilbake på vei til Singapore var statistisk etappene med minst vind i den opprinnelige ruten. At dette endrer seg nå, er selvsagt interessant designmessig ettersom vi allerede har en ny båt som seiler og formen for den neste er bygd. Hele designet baseres jo på forholdene vi venter, alle potensielle design har vært simulert rundt jorden 500 ganger med historiske værdata. Det var forventet mindre vind i dette racet enn sist, men nå blir det ikke det likevel, sier Magdahl.

UTFORDRINGER. Han kan ikke si noe om hva dette vil bety for Ericsson Racing Team i forbindelse med design, men det er imidlertid på det rene at baneendringen vil slå likt ut for alle lagene. Samtlige VO70er er nå under bygging.

Og det ligger definitivt andre utfordringer foran Magdahl & Co.

– Etappen som fremstår som mest ubehagelig denne gangen, er fjerde etappen fra Singapore til Qingdao i Kina. Vi skal seile der i januar, og klimaet der er ganske likt Østlandet i Norge. På vinteren er det alltid et høytrykk over Asia som lager kraftig nordøstlig vind rett mot på hele etappen, sier navigatøren, og fortsetter:

UTEN BAKSIDE. – Det betyr kryss, som man tidligere bare har hatt i relativt korte perioder ved uheldige omstendigheter i Volvo Ocean Race. Det foregår i båter som er padde flate under og gjør 14 knops båtfart i offshore-modus på kryss. Området er kjent for veldig voldsom sjø, spesielt i Taiwan-stredet og i et stort strømbelte som tilsvarer Golfstrømmen. Der dannes det ofte tropiske stormer også. Jeg fikk akkurat en mail fra meteorologen om ising på mannskap og båt – tommelfingerregelen er at det iser om det er kaldere enn –2 i luften og 7 grader i vannet, og det kan vi godt få. I dag er det makstemperatur –1 C og minimumstemperatur –7 C i Quingdao.

– Det blir nok vanskelig å få i seg særlig mat og drikke på den etappen. Mange mener at denne etappen burde vært forbudt. Heldigvis synes klærne våre fra Helly Hansen å bli veldig bra, og vi trener og spiser oss store og sterke så vi har en del å gå på, forteller Magdahl fra treningsleiren på Lanzarote.

I GANG. Ericsson Racing Team har kommet godt i gang med to-båttestingen på Lanzarote. Begge lagene er så godt som ferdig bemannet. Magdahl regner med at mulighetene for at det kommer til å skje mannskapsbytter underveis, er store. Påkjenningen for seilerne kommer nemlig til å bli hard.

– Femte etappe fra Quingdao til Rio blir dobbelt så lang som den lengste etappen i forrige race. Selv med 70-foterne kommer etappen til å ta en drøy måned. Korteste vei er rett over Antarktis, så vi kommer definitivt dypt ned i Sørishavet om isforholdene tillater det. Jeg ser for tiden på ny teknologi for å kunne seile tryggere gjennom isen, blant annet varmesøkende kamera til mastetoppen, sier han.

HJEMMEBANE. Onsdag ble det klart at Stockholm blir siste stopp over-havn for flåten før målgang i St. Petersburg. Det er hjemmebane for det nordiske laget.

– De siste etappene i Europa er som skapt for oss fra Norden. Jeg har seilt mye på strekningen Göteborg–Stockholm–St.Petersburg med trimaranene og kan lese forholdene der bra. Men det er langt igjen dit. Først skal vi forberede oss til start, sier Aksel Magdahl.