ATLANTIC-kopi sjøsatt i Nederland

Verdens raskeste skonnert i 100 år er gjenskapt

Verdens raskeste skonnert i 100 år er gjenskapt

I 1905 satte den 227 fot lange skonnerten ATLANTIC rekord over Atlanterhavet med 12 døgn, fire timer og ett minutt. Denne rekorden – Atlanterhavets blå bånd – for enskrogsbåter stod i over 100 år før den ble slått. I midten av mars ble en tro kopi av ATLANTIC sjøsatt i Nederland. Klarer den å slå rekorden?

Publisert Sist oppdatert

Ed Kastelein (60) heter mannen som står bak dette enorme prosjektet. Kastelein etablerte rederiet Holland-America Line og utbyttet av dette livsverket har gjort det økonomisk mulig for den lidenskapelig seilinteresserte nederlenderen å gjenskape ATLANTIC så nær originalen som mulig.

Han har fått med seg konstruktøren Doug Peterson til å digitalisere og gjenskape originaltegningene etter Gardner & Cox fra 1903, og det er verftet Van der Graaf i Nederland som bygger båten. William Gardner er for øvrig samme mann som tegnet Star-båten i 1911.

FERDIG OM ETT ÅR. Selv om ATLANTIC-kopien nylig ble sjøsatt, vil det ta enda et drøyt år innen den vil være ferdig og seilklar. Riggen blir identisk med riggen skonnerten hadde da den satte rekord over Atlanterhavet med legendariske Charlie Barr som skipper i regattaen Kaiser’s Cup. Det betyr 1720 kvadratmeter med duk på de tre mastene.

ATLANTIC har flere imponerende mål. Selve skroget måler 56,43 meter – med baugspryd og bommen til den aktre masten er overaltlengden 69,24 m (227 fot). Bredden er på «beskjedne» 8,85 m, så det er snakk om et smalt skrog. Dypgående er 5 meter, og hovedmasten rager 44 meter over vannspeilet. Deplasementet er på 395 tonn, og av disse er 120 tonn ballast. Uten seil sikres fremdriften av en Yanmar-motor på 829 hester. Originalen hadde en dampmotor på 400 hester som ATLANTIC gjorde 17 knop med.

I CHARTER. ATLANTIC-originalen var overdådig utstyrt, og det vil også kopien bli. Under dekk vil det bli fasiliteter for 12 gjester og et mannskap på 11, og når båten er ferdig, er det meningen at den skal gå i charter. Og i billig-klassen blir det neppe.

NY REKORD? Et av målene ved å bygge kopien er også at den skal forsøke seg på å slå originalens Atlanterhav-rekord. Og så får vi se om hun vil klare det – uten Charlie Barr. Det sies nemlig at det var Barrs evne til å drive store skuter til yttergrensene som var grunnlaget for rekorden på 12 døgn, fire timer og ett minutt.