Helly Hansen Skagen Race

Seilmakeren Doublehanded 2007

Mange reaksjoner på startlisten

Startlisten for Helly Hansen Skagen Race, som arrangøren Bærum Seilforening nylig har offentliggjort, har allerede skapt reaksjoner. – En katastrofe, mener alltid engasjerte Ludvig Daae, som blant annet påpeker at hans båttype, Bavaria 42 Match, er plassert i tre ulike LYS-klasser. – God fornøyd, er en annen reaksjon.

I går kveld bearbeidet Bærum Seilforening deltagerlisten og delte den inn i klasser.

FORELØPIG. – Vi har stort sett satt seilerne opp i de klassene de selv har meldt seg på i. Det er en praksis vi har fulgt i alle år, men det som gjør det litt spesielt i år er de mulighetene LYS-systemet gir seilerne til å velge seilkonfigurasjon, noe som igjen påvirker LYS-tallet og reduserer den oversikten over LYS-tall vi tidligere har hatt, sier Inge-Magnar Olerud i Bærum Seilforening, som påpeker at startlisten som nå ligger ute, kun er foreløpig.

– Vi vil bearbeide listen utover dagen og kvelden, og vi satser alt på å sende seilerne av gårde i de klassene de hører hjemme i. Vi oppfordrer seilerne til å ta kontakt med oss og gi presise tilbakemeldinger, sier han og iantyder at de kanskje har fulgt påmeldingsangivelsene og LYS-tallene litt for slavisk i enkelte tilfeller.

MYE Å VURDERE. Ludvig Daae lister opp en rekke eksempler han mener bør vurderes:

  • X-41 One Design med samme måltall er plassert i to forskjellige LYS-klasser
  • 2 stk IMX-40 er ikke plassert i R-klasse
  • Arcona 400 er plassert i R36-klassen, mens Mumm 36 er plassert i R40-klassen
  • Dufour 40 er plassert i to forskjellige klasser
  • Bavaria 42 Match er plassert i hele tre ulike klasser
  • En Rush 37 Selection fra 1980-tallet er plassert i  R-klasse

– Jeg har et forslag til Bærum Seilforening, sier han. – Skal dere ha R-klasser, og det håper jeg, så MÅ dere holde dere til +/- 2 fot. Det betyr at for eksempel R36-klassen består av båter på 36 fot, ikke av 42-fotere! Og at R40-klassen ikke har båter på mer enn 42 fot, og heller ikke kortere enn 38 fot.

GODT FORNØYD. Ikke alle er imidlertid enige med Ludvig Daae:

– Vi er ikke av samme oppfatning, sier Erik Kristiansen som seiler en Grand Soleil 37.

– Bærum Seilforening har fortsått at med våre 37 fot er det «dårlig gjort» å sette oss i R40, spesilet hvis det blir slør. Da har vi ingen mulighet til å henge på båter som er 7–8 fot lengre vannlinje enn oss. Så bortsett fra at de sikkert har gjort feil med å plassere en Bavaria 42 Match i vår klasse, er vi strålende fornøyde med å komme i R36, sier Erik Kristiansen.

IKKE NOE KRITERIUM FOR R-KLASSE. – Det fins ingen automatiske kriterier som plasserer en båt i en R-klasse eller i en vanlig LYS-klasse. Hvilken klasse man vil seile i, er det i prinsippet seileren selv som velger, men så er det opp til arrangøren å overprøve dette i samråd med deltageren det gjelder, sier Håvard Ravn Ottesen i NORLYS om hva som er praksis.

– Hvilken klasse man velger å seile i har ikke nødvendigvis kun med båttypen å gjøre, men det har også med seilernes ambisjoner. På Vestlandet var det for eksempel et blomstrende R36-miljø, men det var en seiler der som hadde en slik båt uten ambisjoner, og han valgte alltid å seile vanlig LYS, sier Håvard Ravn Ottesen som appellerer til seilere og arrangører om å komme i dialog for en best mulig klasse-inndeling.