Også norske kunder får svi

Fransk fisker-konflikt stopper båt-levering

Fransk fisker-konflikt stopper båt-levering

Den franske havnebyen Les Sables d’Olonne er en viktig utskipningshavn for flere båtverft. Denne uken er det blitt kø i havnen av leveringsklare båter der. Årsak: Franske fiskere blokkerer havnen i protest mot myndighetene. Konflikten rammer også norske båteiere.

Publisert Sist oppdatert

Normalt bruker blant annet Bénéteau, Lagoon, Jeanneau, Feeling, Privilege, J-boats og Alubat Les Sables d’Olonne som utskipningshavn for leveringsklare båter som skal seiles til kunder – eller hjem av kunder. Nå kommer ingen ut på grunn av konflikten mellom fiskere og myndigheter.

– Lagoon har blant annet mer enn 25 katamaraner som ligger klare til å seile, og det mange båter fra de andre fabrikkene her også, sier Alf Morten Inbjo i Katamaran.no, firmaet som importerer Lagoon-båtene til Norge.

NORSKE BÅTER MÅ VENTE. Noen av fabrikkene har som en løsning på problemet startet med landeveistransport ut av Frankrike for å sjøsette båter, men dette er av naturlige årsaker ikke så enkelt når det gjelder katamaraner. De står derfor i kø for å bli sjøsatt eller ligger klare til avreise.

– En Lagoon som skal til Sverige har nå vært innesperret i 13 dager med eierne ventende på en avslutning av streiken. De norske båtene har kun ventet i 6 dager foreløpig, men det er uvisst når havnen åpner, forteller Inbjo til SEILmagasinet.

Han er for tiden i den franske havnebyen og forteller videre i en mail til SEILmagasinet:

– Det har de siste 15 dagene vært en konflikt i Frankrike mellom de franske fiskerne og myndighetene. Konflikten har sin årsak i at fiskerne synes drivstoffprisen er økt for mye, mindre fisk i havet og for dårlig pris på fisken som leveres – slik at nettolønning til fiskerne blir veldig dårlig.

– I Les Sables startet man med havneblokade for 15 dager siden - som spredde seg til de aller fleste havnene på vestkysten og mange viktige havner i

Den engelske kanal. Disse havnene ble da sperret av enten fiskebåter tvers over havnen eller en kombinasjon av fiskebåter og kraftige vaiere både

over og under vannflaten – det siste er tilfellet i Les Sables.

– I Les Sables har man også satt fyr på mange bildekk på ulike steder i byen med brannvesenet kjørende etter for å slukke disse brannene. For øyeblikket har ingen båter kommet ut av havnen på de siste 10 dagene. Man hadde en åpning i løpet av dag nr. 2 for fritidsbåter som stod klare, men fiskerne holdt havnen åpen i kun 15 minutter.

Man startet blokade rundt ulike oljedepot, slik at det ble innført drivstoffrasjonering på de lokale besinstasjonene hvor man da kun fikk kjøpt 20 liter drivstoff, men foreløpig er der nok diesel i marinaen til alle båtene som blir sjøsatt.

– På onsdag i forrige uke var det møte mellom regjeringen og fiskernes organiasjoner med det resultat at regjeringen erklærte streiken for avsluttet, noe som resulterte i at noen havner åpnet. Men de lokale fiskerne rundt om i Frankrike hadde ulik oppfatning av de løfter som ble gitt, og i mange havner bestemte seg for å fortsette streiken, slik som i Les Sables d'Olonne.

Allerede da SEILmagasinet var i Les Sables d’Olonne prøve båter ved påsketider, begynte det å ulme i konflikten, og under regattaen Spi Quest ble havnen en av dagene stengt av med vaier slik at alle regattabåtene ble holdt igjen.

Resultatet av SEILmagasinets Frankrike-tur kan du for øvrig lese om i neste utgave som kommer 12. juni. Da har vi prøveseilt «fire fyrrige franske båter».