Volvo Ocean Race 2008-09

Russisk båt med revolusjonerende steglister

Russisk båt med revolusjonerende steglister

Mens mange passbåter har et sinnrikt system av steglister i akterskipet, har den nye, russiske Volvo Ocean Race-båten et like sinnrikt system av steglister i forskipet. Hensikten er å gi det smale forskipet ekstra oppdrift når baugen stuker inn i en sjø på unnavindsseilas.

Det begynte så smått med knekkspant i akterskipet på båtene i det foregående Volvo Ocean Race (se Jacob Vierøs artikkel om dette), og i de senere årene er båter med knekkspant blitt oftere og oftere å se – ikke minst blant Open-båtene i shorthanded-regattaene.

Knekkspantene er dessuten blitt trukket lengre og lengre frem på skroget med nyere og nyere konstruksjoner, men ingen har hittil gått så langt som den britiske konstruktøren Rob Humphreys, som har utstyrt Russlands nye Volvo Ocean Race-båt med noe som må kunne kalles for regelrette steglister i forskipet.

SYSTEM AV STEGLISTER. Den nye båten ble sjøsatt og vist frem for aller første gang i Lymington i England i går, og fotoapparatene kom frem i fleng da de merkverdige utvekstene i forskipet kom til syne.  Båten har to sett steglister i forskipet som svært markant går over i én steglist omtrent midtskips og videre akterover. Og det er ikke snakk om forsiktige knekker i skroget, men skikkelig utbygde flater.

Mens forskipet er smalt, men likevel butt, er akterskipet svært bredt og lavt. Steglistene er lagd for å gi skroget reserveoppdrift og rettende moment. I utgangspunktet er det ønskelig med en så smal vannlinje som mulig for at skroget skal ha minimal friksjon i lite vind, på den annen side trengs det volum i skroget når baugen stuker inn i sjøene i høye hastigheter eller krenger. Dette skal steglistene ivareta.

HEMMELIGHET. Rob Humphreys og hans konstruksjonsteam har brukt atskillige timer på å studere disse effektene og for å finne de løsningene som i går ble offentliggjort for første gang.

SEILmagasinet har vært kjent med at Humphreys har arbeidet med disse teoriene i lang tid og at den russiske båten ville bli ekstrem i så måte. Detaljene har imidlertid vært dypt bevarte hemmeligheter inntil i går. Det russiske laget ønsket bevisst ikke å avsløre ideene sine før det ville være for sent for de andre lagene å gjøre tilsvarende studier og finne tilsvarende løsninger.

OGSÅ PÅ ANDRE BÅTER. De samme ideene og teoriene har Rob Humphreys også anvendt på Class 40en Orca 40, som nå er under bygging i Slovenia og på det nærmeste ferdig. SEILmagasinet har hatt bilder av skroget til Orca 40 i lang tid, men vi har ikke fått tillatelse til å offentliggjøre dem. Det kan vi imidlertid nå gjøre.

SEILmagasinet vet også at skrogskissene som er offentliggjort av Orca 40 (slik de blant annet fremstår i SEILbåtkatalogen) har vært bevisst feilaktige for at ikke det skulle bli fattet noen mistanke om de revolusjonerende tankene Rob Humphreys syslet med når det gjaldt den nye russiske Volvo Ocean Race-båten.