Fantastisk dag under 8mR-VM på Hankø

Kongen fortsatt i ledelsen blant klassikerne

Kongen fortsatt i ledelsen blant klassikerne

Kong Haralds båt SIRA har beholdt lederposisjonen blant de klassiske båtene under VM for 8-metere på Hankø etter onsdagens to seilaser i fantastisk vær. – Det ser ut som om vi har bra fart under de fleste forhold, sier SIRA-mannskap Kjell Arne Myrann. I teten blant de moderne båtene har briter og kanadiere begynt å utfordre sveitserne.

Publisert Sist oppdatert

Farvannet utenfor Hankø viste seg fra sin aller beste side onsdag med blå himmel og tiltagende solgangsbris utover dagen. Vinden var under første seilas lett, men tok seg opp utover ettermiddagen og dermed fikk VM-feltet også litt mer bølger å bryne seg på.

I onsdagens første seilas, den 5. i VM, fikk Kong Harald og hans mannskap i SIRA en dårlig start, men klarte i løpet av seilasen å arbeide seg noen plasser oppover. I mål var Kongen nummer åtte totalt, den svakeste plasseringen så langt.

NORSK–FINSK DUELL. Den finske båten SILJA er SIRAs argeste konkurrent i kampen om Sira Cup, premien som går til beste klassiske båt. SILJA ble nummer fem i dagens første seilas etter å ha seilt jevnt godt hele veien. SILJA styres av den svært meritterte seileren Henrik Thelen, og han viste igjen at den absolutt er i stand til å bite fra seg på regattabanen.

– Vi har ikke fått til gode starter med SIRA, kunne SIRA-mannskap Kjell Arne Myrann fortelle etterpå. Kongen og hans mannskap kan nok ha hatt litt problemer med å venne seg til en båt som reagerer mye langsommere i trange startsituasjoner enn hva de er vant med fra de nyeste FRAM-båtene.

KONTROLLERTE. I dagens andre seilas klaffet endelig starten for SIRA, som kunne kontrollere lederposisjonen blant de klassiske båtene resten av seilasen.

– Båten går bra den, men vi må hele tiden jobbe for å holde posisjonen. Hvis vi ikke følger med taper vi plasser med én gang, forteller SIRA-mannskap Arve Roaas.

– Vi hadde en tett situasjon med SILJA i dagens andre start, men vi klarte heldigvis å beholde konsentrasjonen og komme oss ut fra starten før dem, fortsetter han.

SIRA har nå tre poengs ledelse på SILJA i kampen om Sira Cup, men den franske båten CUTTY-YOU nærmer seg nå de to og ligger bare fem poeng etter SILJA. Disse tre båtene er i en særklasse blant klassikerne.

OMSYDD STORSEIL. Kongens faste seilmaker gjennom mange år, Christen With, sier det ikke har vært noen enkel jobb å lage topp moderne kevlar/karbon-seil til 70 år gamle SIRA.

– Vi har jobbet masse med dette. Jeg har ikke tall på alle de gangene vi har sydd om storseilet, for SIRAs tremast oppfører helt annerledes enn hva moderne master i aluminium eller karbonfiber gjør, forteller han.

– Når det gjelder forseilene, har vi ikke gjort fullt så mange justeringer på selve seilene, men heller jobbet med justering av riggen for å få seilene til å fungere optimalt, fortsetter han.

ALT HOLDER – NESTEN. Kong Haralds faste båtmann Kjell Myrann, bekrefter at SIRA nå seiler godt under nær sagt alle forhold. Myrann har selv stått for mye av restaureringen av båten, som er fra 1938.

– Hun ser ut til å holde veldig bra, til tross for sine 70 år, forteller han.

– Foreløpig er det ingenting kritisk som har røket underveis i mesterskapet, men vi oppdager stadig ting som er i ferd med å ryke og som vi retter på og bytter ut. Masten er jo like gammel som båten, og vi ser stadig nye sprekker som dukker opp i både båten og masten.

SEILES HARDT. Myrann innrømmer at SIRA neppe er blitt så hardt seilt noen gang tidligere.

– Både tau og seil strekker seg mindre nå enn de gjorde tidligere, og dermed blir det større krefter på skrog og rigg. I tillegg strammer vi nok alt mye hardere enn hva man har gjort på denne båten tidligere, kan han fortelle.

– Men foreløpig ser det ut til at vi ikke får noen store problemer, så da er vi fornøyde, avslutter han.

Blant de moderne båtene gikk dagens seire til kanadiske GEFION og britiske LAFAYETTE. Sveitsiske "YQUEM II" tok andreplassen i begge dagens seilaser og leder VM totalt. GEFION og LAFAYETTE ligger begge 3 poeng bak.

Komplette resultater finner du her.