ORC Int European Championship

XOTIC leder godt an av de norske

I dag ble de første seilasene avviklet under EM i ORC International. Best ut av de norske er Aasmund Drolsum i XOTIC som ligger seks etter tre seilaser.

EM i ORC International er i gang i Marstrand og de norske resultatene er svært varierende. Erik Kristiansen i TEAM XTREME har oppsummert dagen på sin blogg:

Flere av de norske båtene har skuffet på åpningsdagen for EM i ORCi i dag i Marstrand. Forholdene var nærmest perfekte.

Det startet med ca. 20 knops nordlig vind som minket og dreide noe østlig akkurat som det var spådd. Lite bølger og oppholdsvær var det også, i motsetning til  i går hvor det regnet 80 mm og blåste over 40 knop. DATA COMMUNICATION med svensken Ralf Aspholm har tre spikre og ligger dermed klart på førsteplass etter første regattadag.

Både TO AIMING FIRST, TEAM BRODINAS,  FIRST JIBB og MORE CHAOS  er nok ikke helt fornøyd med dagen, da alle disse ligger under midten av resultatlisten. TEAM BERGEN er vel heller ikke fornøyd med en 8. plass så langt. Det eneste lyspunktet er Aasmund Drolsum med XOTIC som har serien 11-3-14 og dermed 6. plass totelt så langt. Det er kjempemoro at de gjør det så bra, de har seilt mange år sammen og har seilt X-Yacht Gold Cup i København som en oppkjøring.

Vi kan nok heller ikke si oss fornøyd. De har delt opp starten i stor og liten klasse med fem minutters mellomrom, men med en total resultatliste. Dette slår skjevt ut, noe vi fikk merke i den siste regattaen. Her kom vi knall bra ut, så bra at når de skjøt for tyvstart og ingen gikk tilbake seilte vi resten av regattaen med klump i halsen. Vi kom inn som båt nr. 2 og når det viste seg at det var førstemann, CAPIO, som hadde tyvstartet var vi faktisk først båt i mål. Det kom to båter foran oss i denne regattaen, men på grunn av at vindforholdene løyet utover i regattaen og vi lå 5 minutter etter de store ble det kun en 19. plass overall. Dypt urettferdig syntes nå vi.

At vi fikk 22. plass i den første og 33. i den andre var noe under par. I morgen er det en baneseilas på formiddagen og en kort langdistanse på ettermiddagen, så vi får håpe de norske båtene kan reise kjerringa.

Resultatene finner du her.

Mange flotte bilder finner du hos Blur.se her.