Volvo Ocean Race 2008–2009 – Etappe 1

For EDITORIAL USE only, please credit: Guy Salter/Ericsson 4/Volvo Ocean RaceDave Endean and Joao Signorini celebrate on Ericsson 4 as they set a new 24 hour recordAt 1310 GMT 29/1008, Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) obliterated the 24-hour record run ...

602.66 n mil på ett døgn!

ERICSSON INTERNATIONAL har gjort det. I natt kunne de klokke inn ny verdensrekord for enskrogbåter. 602,66 nautiske mil på ett døgn. Det tilsvarer Oslo–Dover!

Publisert Sist oppdatert

Klokka 1854 GMT i går var det klart at ERCISSON 4 hadde brutt 600-milsgrensen. Rekorden som gjelder nå er 602,66 nauitiske mil. Det tilsvarer en seilas fra Oslo til engelske Dover – på ett døgn! Se bildet i denne saken så får du en idé over hvor langt det egentlig er. 

Rekorden er ikke offisiell da den må godkjennes av World Sailing Speed Record Council, men det er ingen grunn til å tro at det er foretatt noen regnefeil om bord i ERICSSON 4. 25,11 knop i snitt er imponerende saker.

Mediamannen om bord i ERT4, Guy Salter, beskriver det på denne måten:

– Det er ikke hver dag vi har slike unnabakker og det er selvfølgelig supert at vi har tatt rekorden, men det har ikke sunket helt inn enda. Det vi har i fokus er å holde alle de andre bak oss hele veien til Cape Town.

Nærmeste båt bak er PUMA RACING TEAM som ligger 71 n mil bak. Torben Grael og ERICSSON 4 har ca. 1200 n mil igjen til mål, men mye kan skje på disse milene, selv om de kan være i mål om drøye to døgn med den farten (!).

ERT 3. Aksel Magdahl og Eivind Melleby i ERICSSON NORDIC ligger 153 n mil bak søsterbåten og navigatør-Magdahl er den som har valgt den nordligste ruten i sydatlanteren.

Helt bakerst i feltet finner vi TEAM RUSSIA og DELTA LLOYD. Førstnevnte ligger 430 n mil bak lederbåten.

SKADE. TELEFONICA BLACK, med Fernando Echávarri som skipper og Roger Nilson som navigatør, har ikke vært like heldige. I natt ble de slått ned i åtte meter høye bølger, noe som resulterte i et knukket ror og en del av baugsprydet og «daggerboardet» var vekk. Ingen om bord er skadet, men med ett nødror går det naturlig nok ikke så fort.

Rekkefølgen etter 18 døgn og 19 timer i havet:

1 Ericsson 4

2 PUMA Ocean Racing 71 n mil bak

3 Ericsson 3 153 n mil bak

4 Green Dragon 216 n mil bak

5 Telefonica Blue 299 n mil bak

6 Telefonica Black -370 n mil bak

7 Delta Lloyd 428 n mil bak

8 Team Russia 430 n mil bak