Tour De France à La Voile

Hvilken båt velger franskmennene?

Hvilken båt velger franskmennene?

Ni ganger har Tour De France à La Voile blitt seilt i Mumm 30. I 2011 planlegger arrangøren å bytte ut den Farr-designede 30-foteren. Her er kriteriene designerne må forhold seg til.

Publisert Sist oppdatert

En komite ledet av William Borel, «sailing director» i  Tour De France à La Voile, er satt på saken for å finne den nye båten som et av frankrikes største seilarrangement, Tour De France à La Voile, skal seiles i. Med i komiteen er kjente Tour-seilere som Bertrand Pacé, Daniel Souben, Bernard Mallaret og Dimitri Deruelle.

I år ble flere båter presentert som mulige arvtagere, blant annet Archambault 35 og Equation Tour 36, designet av Groupe Fauroux.

I et møte 3. november satt imidlertid komiteen opp en liste på 10 punkter den nye Tour-båten må innfri.

Fristen for mottatte design-forlsag er satt til 31. januar 2009. Planen er deretter å sette opp et forslagbestående av tre alternativer. Avgjørelsen vil bli tatt førden neste Touren – før 31. juli 2009.

Uansett ser det ut til at markedet for brukte Mumm 30 vil gå betydelig opp når vi nærmer oss 2011....

Her er kriteriene komiteen har å forholde seg til:

  1. Båten må kunne tilpasses arrangementet og må bygges til CE-standard. Den må ha minimum kategori B.
  2. For å kunne erstatte Mumm 30 må båten ha minst like gode egenskaper som Mumm 30, spesielt i lite vind. Den må også være solid konstruert og være holdbar for kompetitiv seiling i minst 10 år. Båten må være attraktiv for både seilere og sponsorer. Egenskapene må være det primære i designet, kombinert med et moderne utseende skrog- og rigg.
  3. Båtens dimensjoner er fritt, men den må ikke være bredere enn 3 meter. Dette gjør båten enklere for landtransport. Båten skal ha senterløft. Designerene skal ta hensyn til at båtene skal inn i mindre havner: Kjøldybden må begrenses. Båten skal ha ett ror.
  4. Mannskapsantallet skal være begrenset til mannskapsvekt. Maksvekt skal være 470 kilo, som gir mulighet for 5 eller 6 par med hender om bord.
  5. Riggen skal være av karbonfiber med akterovervinklede salinger og akterstag, uten lensetakler. Spinnakeren skal være asymmetrisk på et uttrekkbart baugspryd. Antall seil om bord skal ikke være mer enn tre forseil, to spinnakere, et storseil og en stormfokk.
  6. Forslaget skal ta høyde for at arrangørene skal kunne kontrollere utstyr om bord. For eksempel skal det under dekk være oppbevaringsrom som skal kunne forsegles. (til anker, sikkerhetsutstyr etc.). Livflåten skal ha en dedikert plass på dekk.
  7. Båten må ha en innenbords dieselmotor med minst 18 hestekrefter med seilbåtdrev. Dieseltanken skal sørge for minst 120 n mil fremdrift for motor. Mengden i tanken skal enkelt kunne beregnes med tanke på innmåling. Motoren skal stå i en vanntett og isolert beholder. Det elektriske systemet skal være konstruert slik at det er enkelt å ettermontere utstyr som videokameraer etc.
  8. Kun prosjekter som er involvert med designere og båtbyggere som kan følge opp og kvalitetssikre prosjektet i minst 10 år vil bli vurdert. Prosjektet må fremlegge en markedsføringsplan for vekst både i Frankrike og internasjonalt.
  9. Designere og båtbyggere må sertifisere og vise hvordan båten er bygd. Dette for å sikre en godkjent One Design-klasse. Vekt er et nøkkelord.
  10. Ferdige båter skal selges komplett, med tilhenger som har påmontert bokser til verktøy og seil. Prisen på båten, levert i Frankrike, uten seil og elektronikk, skal ikke være høyere enn 120 000 euro, uten moms.