Nå skal Norges råeste regattamaskin bemannes

Ny AL CAPONE-eier ønsker å slippe til ungdommer

Ny AL CAPONE-eier ønsker å slippe til ungdommer

Norges kanskje råeste regattamaskin, AL CAPONE til avdøde Einar W. Sissener, er solgt, kulehullene vil bli fjernet og båten blir nå omdøpt til CAMILLA. Ole-Martin Vordal er den nye eieren, og sammen med Christen With vil han nå bygge opp et nytt lag som skal seile båten.

Publisert Sist oppdatert

AL CAPONE er en 50-foter bygd på New Zealand ved verftet Cookson, og den kom til landet i fjor. Den har svingkjøl, masse seil og en skrogform som får båten opp i hastigheter andre seilere bare kan drømme om. Da båten debuterte under i Helly Hansen Skagen Race med Peer Moberg som skipper, feide den all motstand av banen; den var først i mål og vant både klassen og over all.

NY EIER. Etter det ble båten relativt lite brukt i 2008, og Einar W. Sisseners etterlatte har nå solgt den til Ole-Martin Vordal, som de senere årene har seilt den hyperraske trimaranen Sea Cart 30. Nå søker han mer fart på ett skrog, og sammen med Christen With skal det nå bygges opp et lag rundt CAMILLA, som båten nå vil bli omdøpt til.

Det betyr at båten også vil bli strippet for sitt helt spesielle design med kulehull i skroget og omriss av lik på fordekket. Navnet CAMILLA, som Vordal har kalt alle sine båter, innbyr ikke akkurat til slik staffasje.

NYTT MANNSKAP. – Båten krever en bemanning på 14, og vi vil forsøke å bygge opp et nytt lag for å besette de ulike oppgavene om bord. Foreløpig er mannskapslisten blank, men vi har mange navn på blokka. Vi skal også ansette en båtmann som skal ta hånd om båten, sier Christen With til SEILmagasinet. Selv regner han med at han vil innta rollen som den som har ansvaret for farten i båten.

Han forteller at det vil være naturlig å spørre og rekruttere noen fra det mannskapet som seilte båten i fjor og som kjenner den, men de er også åpne for å slippe til unge og ukjente seilere.

– Ole-Martin Vordal har flagget at han godt kan tenke seg å la båten representere en sjanse for unge seilere til å lære mer, sier Christen With.

Selv fylte Christen With en Farr 40 med unge jolleseilere under Færderseilasen i fjor, men han sier at det om bord i en Cookson 50 nok kreves noe mer erfarne seilere. Det er tross alt en stor og rå regattamaskin.

– Men de tre, fire beste fra Færder’n i fjor vil nok kunne holde mål, sier han.

AKTIVT PROGRAM. På spørsmål om det ligger et samarbeid med seilforbundets NORSTEAM-prosjekt i luften, svarer Christen With:

– Vi kommer til å kjøre vårt eget opplegg og det er ingen planer om noe samarbeid. Akkurat nå ser vi på terminlisten og forsøker å legge opp et program. NORCs serie er interessant, Skagerrak Cup og Shetland Race likeså. Vi ønsker også å forsøke å sette rekorder, og rekorden mellom Skagen og Færder er noe vi vil forsøke oss på. Å ta rekorden mellom Bergen og Shetland frister også.

– Det hadde jo også vært moro å forsøke å vinne Einar W. Sisseners Minnepokal, som er satt  opp som en sammenlagtpremie i regattaene Helly Hansen Skagen Race, Færderseilasen og Hollænderseilasen. Det ville være en honnør til den gamle eieren, sier Christen With.

I OSLOFJORDEN. CAMILLA ligger nå i opplag i Sandefjord, men i april vil båten bli sjøsatt og flyttet til Indre Oslofjord. Akkurat hvor er ikke bestemt ennå, men laget ønsker å ha tilhold et sted hvor det er lett å ta båten på land.