Verdens raskeste skonnert gjenskapes

– Ståhøyde under dørken!

– Ståhøyde under dørken!

Rørleggerne som jobber med å gjenskape den 227 lange skonnerten ATLANTIC som i 1905 satte en fartsrekord over Atlanteren som stod i 100 år, har gode arbeidsvilkår. Der er det ståhøyde – under dørken.

Arbeidet pågår for fullt om bord i det som trolig vil bli verdens mest  oppsiktsvekkende replika av en båt. Da amerikaneren Charlie Barr seilte skonnerten ATLANTIC over Atlanterhavet på 12 døgn, fire timer og ett minutt i 1905, satte han en rekord som ble stående i 100 år.

PROSJEKTET. Båten ligger i Nederland og ble sjøsatt 15. mars i fjor. Ed Kastelein (60) heter mannen som står bak dette enorme prosjektet. Kastelein etablerte rederiet Holland-America Line og utbyttet av dette livsverket har gjort det økonomisk mulig for den lidenskapelig seilinteresserte nederlenderen å gjenskape ATLANTIC så nær originalen som mulig.

Denne vinteren og våren fylles båten med innhold, før den skal seiles til Frankrike hvor ytterligere ett år med bygging venter. Først i 2010 vil båten seile i ferdig stand, og den 227 fot lange båten vil da utvilsomt bli lagt merke til.

STÅHØYDE. Under dørken jobber nå rørleggerne med båtens rør-opplegg, og de slipper å krype og åle seg frem, for i hele 30 meters lengde er det full ståhøyde under dekk. Hos Harken jobbes det med å gjenskape og produsere båtens 36 bronsevinsjer, for her er det snakk om å lage alle detaljer så tett opp til originalen som mulig.

Til en viss grad, da. De over 40 meter høye mastene blir bygd i aluminium, men bommene og gaflene blir i tre – i tresorten Sitka spruce. Den første av de tre mastene er allerede ferdig. Et firma i Portugal har gjennom gamle fotografier av båten lagd skisser og en plan for hvordan alt dekksutstyr skal kunne gjenskapes så tett opptil originalen som mulig.

Artikkelen fortsetter under bildet…

STORE MÅL. ATLANTIC har flere imponerende mål. Selve skroget måler 56,43 meter – med baugspryd og bommen til den aktre masten er overaltlengden 69,24 m (227 fot). Bredden er på «beskjedne» 8,85 m, så det er snakk om et smalt skrog. Dypgående er 5 meter, og hovedmasten rager 44 meter over vannspeilet. Deplasementet er på 395 tonn, og av disse er 120 tonn ballast. Uten seil sikres fremdriften av en Yanmar-motor på 829 hester. Originalen hadde en dampmotor på 400 hester som ATLANTIC gjorde 17 knop med.

Originalen – den egentlige ATLANTIC – er konstruert av William Gardner og ble sjøsatt 28. juli i 1903.

Og når kopien ATLANTIC er ferdig, ligger et mål  i dagen: Å forsøke å slå Charlie Barrs rekord fra 1905.