Volvo Ocean Race 2008–2009

For EDITORIAL USE only, please credit: Gustav Morin/Ericsson Racing Team/Volvo Ocean RaceNavigator Aksel Magdahl onboard Wricsson 3 on leg 1 of the Volvo Ocean RaceThe Volvo Ocean Race 2008-09 will be the 10th running of this ocean marathon. ...

– Historiens korteste «stop over»

Aksel Magdahl og resten av ERICSSON 3-mannskapet hadde dårlig tid da de kom til Qingdao. Hør Magdahl fortelle om hvordan de første døgnene av etappen mot Rio de Janeiro har vært. I tillegg får du en rapport fra Arve Roaas – fersk mann om bord i den nordiske båten.

Publisert Sist oppdatert

Arve Roaas er en av tre nordmenn om bord i ERICSSON 3 og reiste til Kina på relativ kort varsel.  Rooas har seilt VOR tidligere, men da med DJUICE, en V60, som ikke innhar det samme potensialet som dagens VO70. Roaas forteller om de første dagene.

Etter en «touch and go» i Qingdao kan jeg nå navnet på alle om bord, vet hvor toa'n er og begynner å få en feeling med båten. Som jeg hadde regnet med er det god stemning om bord og jeg har blitt behandlet bra så langt…

Etter en litt forsiktig start ut fra Qingdao hadde vi en par døgn med full brannslange og opp til 35 knops vind, med mer enn nok seil. Det var flere enn meg som ble spylt rundt i cockpiten  i et inferno av sjøsprøyt.  Jeg sitter her med hoven ankel og sårt ribben  – i godt selskap med andre som fikk seg en tur i vaskemaskinen.

Båten og utstyr virker solid og gjennomtestet, jeg føler meg trygg på at vi skal komme oss til Rio i god behold og gi de andre båtene en god fight. Det er utrolig hvor fort man venner seg til en båt, den virker akkurat passe stor og 20-25 knop båtfart er helt naturlig.

Kroppen begynner også å venne seg til livet ombord: Få av seg de våte klærne, mat i kroppen, en tannpuss når man husker det, finne en tørr plass til sokker og støvler, rydde opp i soveposen etter Strømberg, åle seg inn i køya (20 cm klaring) og sovne. 3 timer senere det bare å kjøre motsatt, om jeg da ikke blir vekket for seilskift i mellomtiden…

Det begynner å bli mer behagelig på dekk, solen skinner i dag og temperaturen er en helt annen enn for et par døgn siden. Sammenlignet med V60 som jeg seilte i 2001-2002 er VO70 mye bedre på alle måter. Danseplass under dekk, relativt tørt (under dekk),  båten går som en rakett og så lenge svingkjølen virker som den skal er det utrolig mye bedre enn vannballast.  Vi har bra med mat og nok snus.

Hilsen Arve Roaas

Rekkefølgen så langt etappe fem:

1) Ericsson 4

2) PUMA Ocean Racing, 22 n mil bak

3) Ericsson 3, 25 n mil bak

4) Green Dragon, 131 n mil bak

5) Telefonica Blue, 137 n mil bak

Delta Lloyd DNS

Team Russia DNS

Telefonica Black DNS

Over all Volvo Ocean Race 2008–2009:

1) Ericsson 4, 49.0 poeng

2) Telefonica Blue, 42.0 poeng

3) PUMA Ocean Racing, 41.0 poeng

4) Green Dragon, 30.0 poeng

5) Ericsson 3, 28.0 poeng

6) Telefonica Black, 21.0 poeng

7) Delta Lloyd, 12.0 poeng

8) Team Russia, 10.5 poeng