NORLYS bondefanget av ny svensk LYS-tabell

Ny LYS-tabell gir mange LYS-tall-endringer

Ny LYS-tabell gir mange LYS-tall-endringer

Den svenske LYS-komiteen har sendt ut LYS-tabellen for 2009 uten å konferere med NORLYS. Det har ført til flere store avvik fra de norske tallene, og nå føler NORLYS seg bondefanget. Flere norske seilere vil få seg en overraskelse når de får målebrevet sitt.

Publisert Sist oppdatert

I reglene for det norske LYS-systemet heter det seg at den svenske LYS-tabellen skal være utgangspunktet for de norske LYS-målebrevene, men når svenskene nå har offentliggjort LYS-tabellen uten å konferere med NORLYS om den norske organisasjonens statistikkgrunnlag, har dette ført til flere store forskjeller.

– Vi er dypt uenig i flere av de svenske LYS-tallene, og vi er ikke spesielt begeistret for dette svenske solo-løpet, sier leder av NORLYS, Håvard Ravn Ottesen til SEILmagasinet.

SAMARBEID. NORLYS har igjennom vinteren hatt samtaler med den svenske LYS-komiteen etter at det svenske seilforbundet har gjort endringer med det svenske systemet, endringer som Ottesen mener har gitt grunnlag for et økt samarbeid.

Les mer om omleggingen av det svenske LYS-systemet.

At den svenske LYS-tabellen nå kommer ut uten at man har konferert med NORLYS, finner Ottesen derfor høyst besynderlig.

– Det virker som om det svenske seilforbundet ikke har klart å instruere sine tekniske komiteer om det vi har snakket om av mulig samarbeid, sier Håvard Ravn Ottesen, som skal til Sverige i neste uke for å ha et avklarende møte med det svenske seilforbundet.

EN PLATTFORM. – NORLYS’ klare oppfatning er at vi må arbeide mot en felles LYS-plattform for hele Norden. Vårt ønske er et felles rating-kontor og et felles regelsett. Dette for at man skal seile med det samme målebrevet i hele Norden. men også for at man skal få et så stort volum på LYS-målebrevene at man kan yte en rimelig og god service til breddeseilingen i alle landene. Det koster ressurser og penger å gjøre dette profesjonelt, sier Ottesen.

Han sier at utfallet av møtet i Sverige vil være viktig for LYS-systemets fremtid i Norge.

– Det vil avklare om det er klima for å jobbe mot et samarbeid eller om vi må fortsette på egenhånd og gjøre om regelverket vårt, sier han.

Ottesen sier de vil søke å revidere de svenske LYS-tallene så snart som mulig – og øke presisjonsnivået, som han sier.

FORSKJELLER. Her er noen av forskjellene i LYS-tallene. Det fins enda flere.

Trio 80 – Nåværende LYS-tall 1,03  til Nytt LYS-tall 1,04  

H-båt – 1,07 til 1,08  

Cumulus – 1,08 til 1,09  

Express – 1,11 til 1,12  

Banner 30 – 1,14 til 1,15  

Albin Nova – 1,15 til1,16  

Finngulf 31 – 1,15 til 1,16  

Inferno 31 – 1,15   til 1,16  

Crown 31 – 1,16   til 1,17  

First 27.7 – 1,18   til 1,17  

Smaragd  – 1,19   til 1,18  

Beneteau 25 – 1,22  til  1,2   

BB 10 M – 1,20 til 1,21  

Dufour 34 LR – 1,22  til 1,23  

Dufour 34 HR – 1,23   til 1,24  

J/92 – 1,27 til  1,24  

Hanse 371 – 1,25  til  1,27  

Bavaria 35 Match – 1,29  til 1,28  

CB 365 – 1,29   til 1,28  

Arcona 370 – 1,3 til    1,29  

X-37 grund köl  – 1,3 til   1,29  

X-37 medium köl – 1,31 til   1,3   

X-37 djup köl   – 1,32   til 1,31  

11:Metre – 1,34   til 1,32  

Arcona 400 – 1,32 til   1,33  

X-35 – 1,34  til 1,33  

X-512 – 1,4  til  1,41