Norges Seilforbund går for lisensordnng

F¾rderseilasen 2007, F¾rder'n

– Vi må sikre seilerne, sier NSF

I likhet med de aller fleste særforbund i Norge går nå Norges Seilforbund for lisensordning for alle sine medlemmer som vil konkurrere. Vibecke Schøyen i NSF forklar hva lisens er – og hvorfor det skal innføres.

Publisert Sist oppdatert

– Grunnen til at Norges Seilforbund ønsker å innføre lisens er for å sikre seilerne, sier utviklingskonsulent Vibecke Schøyen i Norges Seilforbund til SEILmagasinet.

– Jeg har selv bakgrunn fra andre forbund, blant annet håndball og alpint, og må si jeg ble veldig overrasket over at seilerne ikke er forsikret når de seiler regatta, fortsetter hun.

FORSKJELLEN. For slik er det faktisk, ifølge Schøyen, at man er ikke forsikret som regattaseiler selv om eieren av båten har ansvarsforsikring.

– Det er riktig. En ansvarsforsikring vil kun gjelde skade påført tredjeperson, forsikrer Schøyen.

Vi spør Schøyen om hun kan forklare forskjellen:

– Om du seiler regatta og du brekker et ben vil du uten lisensforsikring måtte forholde deg til den ordinære køen hos sykehus, leger og lignende, men om du er lisensforsikret vil du oppnå mange fordeler. Herunder oppfølging fra privatklinikker, oppfølging fra fysioterapeuter og lignende. Du vil også få en oppfølging i to år etter skaden, forklarer hun.

Så hva er en lisens?

– Vi kaller det en lisens nettopp fodi det er så mange forbund som kaller det dét, men det er på en måte en seilforsikring – en personlig ulykkesforsikring.

– Dette er en forsikring som ingen vil kunne greie å skaffe på egen hånd. Det finnes ikke noe forsikringselskap som vil gi deg en forsikring som er like dekkende for den samme prisen, fortsetter hun.

Og derfor skal lisensen håndteres gjennom Norges Seilforbund, nettopp fordi forbundet har forhandlet frem gode priser for seilerne.

– I første rekke vil ikke seilforbundet tjene penger på sine lisenstagere, men Schøyen legger ikke skjul på at på sikt skal forbundet ta en kutt av lisensen.

– Vi har lagt frem et forslag om å kunne forhandle rundt rammene 500 kroner for voksne og 400 kroner for juniorer. Og i første rekke tar ikke forbundet noe for å gjøre dette, annet enn de helt nødvendige administrative kostnadene.

– Men på sikt har seilforbundet budsjettert med en inntekt på 1,7 mill på lisensordningen, forteller hun.

Om saken om lisens går gjennom på seiltinget, er planen å sette i gang for fullt i 2010, men det vil innføres en frivillig ordning for sesongen 2009.

OMFATTENDE FORSIKRING. Vibecke Schøyen ber SEILmagasinet legge vekt på at dette er en omfattende forsikring som alle seilere bør ta i mot med åpne armer.

– Ved siden av at forsikringen også gjelder ved uhell som tannskader, vil den også gjelde under trening. Ordinærer onsdagsregattaer er klubbregattaer og dermed ikke terminfestede, slik at det ikke er plikt om lisens under disse. Men disse regattaene vil gjelde som trening, så din lisens vil være gyldig, forteller hun.

ENGANGSLISENS. Seilforbundet arbeider også med en engangslisens som vil være aktuell under regattaer som Færderseilasen, Hollenderseilasen og lignende. De har også luftet mulighetene for en lisens som følger båten, men:

– Vi har prøvd oss ovenfor forikringsselskapene med en ordning hvor båten kan ha et visst antall forsikringer, men dette har selskapene sagt nei til: De kan rett og slett ikke forsikre en person som ikke har et navn, sier Schøyen.

VIKTIG. Vibecke Schøyen, og dermed Norges Seilforbund, mener det er viktig å innføre lisens for seilere nå.

–Det er viktig å sikre sine utøvere og det er også viktig å vite at om det hender noe under et arrangement, er det arrangøren som er ansvarlig om ikke utøverne er forsikret.

Til de foreningen som eventuelt måtte motsette seg en lisensordning har Schøyen følgende å si:

– Det er trist for foreningens utøvere. Det er viktig at de som ønsker å satse kan få rask og riktig hjelp for å komme fort tilbake ved en skade og at de som, i verste tilfelle, blir uføre på grunn av skade, har en forsikring som tar hånd om dette. Lisens vil kunne gjøre dette, avslutter Vibecke Schøyen. 

Schøyen avslører også at forbundet har tenkt på en provisjonsordning for foreningene hvor noe av beløpet skal komme foreningen til gode i form av en slags «vervepremie» for lisenser.