Formula 18 med plass på Sjøen for Alle
Ingen gir mer knop for pengene
Formula 18-klassen er i ferd med å etablere seg i Norge og stiller med stand på båtmessen. Harald Blom-Bakke, fersk F18-seiler, kan love eventuelle nye seilere en båt som gir mest knop for pengene.
Stadig flere velger å seile katamaran i Formula 18-klassen. Hans Ulrik Grünert og Eirik Gravdal har målrettet holdt på en stund, mens kjente seilernavn som Ole Petter Pollen og Christian Løken også har etablert seg i klassen. Sistnevnte seiler sammen med America's Cup-veteran og Melges 24-seiler Harald Blom-Bakke.
– Nå er vi fem båter og vi venter to-tre nye båter om kort tid, forteller Harald Blom-Bakke til SEILmagasinet.
Blom-Bakke forteller videre at klassen vil være representert på båtmessen Sjøen for alle, i samarbeid med den svenske forhandleren Katamaranspecialisten.se.
– Vi ønsker å vise frem båten og fortelle hvilken fantastisk opplevelse det er å seile F18 og selvfølelig rekruttere seilere inn i klassen, fortsetter Blom-Bakke som vil være å treffe på utstillingen tirsdag kveld.
IMPONERT. Harald Blom-Bakke har lang seil-erfaring, blant annet fra VICTORY CHALLENGE i America's Cup og fra Melges 24-seiling, der han seiler som taktiker sammen med Kristian Nergaard. Nå utvider han seilingen med katamaranseiling, noe han finner svært spennende:
– Dette er helt nytt for meg og jeg er imponert over hvor nytt man må tenke. Det er som å starte helt på nyt. En F18 er en ekstremt følsom båt. Den er enkel å seile, man kan stå i trapes og suse avgårde og dermed utnytte 90 porsent av båtens potensiale – men det er de 10 siste prosentene som er de vanskelige, mener Blom-Bakke.
– Jeg er videre veldig imponert av båtens egenskaper, spesielt vinklene både på kryss og på lens. Det er definitivt også en myte at det er vanskelig å slå eller å jibbe med disse båtene – selv i lite vind går det svært fort og enkelt, fortsetter han.
FART. Blom-Bakke innrømmer at dragningen mot F18-seiling har blant annet med fart å gjøre.
– Jeg er kanskje litt fartsgal og i en F18 er det nok av det. Du får rett og slett ikke mer knop for pengene enn med dette, sier han.
Samtidig legger han til at det ikke er vanskelig å seile båten. Selv for de relativt uerfarne.
En brukt båt koster rundt 30 000–35 000 kroner, mens for en splitter ny må man ut med rundt 180 000, men Blom-Bakke forsikrer at med førstnevnte 8–9 år gamle båt er det ikke noe problem å henge med i toppen.
KLASSE OG PLANER. F18-kreftene i Norge holder også på å etablere seg som klasseklubb. I Sverige er klassen stor og det er flere regattaer å ta av, blant annet den velkjente Archipelago Raid.
– Hans Ulrik og Eirik er påmeldt til Archipelago Raid og vi skal også være med. Vi har også planer om å delta under Kieler Woche, selv om vi helt sikkert får juling der. Ifjor var det 32 båter på linjen.
Harald Blom-Bakke er entusiastisk om klassen og gleder seg til å vise frem båten på Sjøen for alle.
STARTER I FÆRDER'N. F18-seilerne har gjort en avtale med KNS om deltagelse under Færderseilasen 2009, selv om løpet ikke vil bli helt det samme.
– Vi vil mest sannsynlig starte i Lysakerfjorden og løpet vil bli over 4–5 etapper, med runding Mefjordbåen. Men vi er en offisiell del av Færderseilasen, sier Blom-Bakke. Som samtidig forsikrer at han ikke har tenkt å gi seg med Melges 24-seilingen.
– Nei, jeg satser fullt der også, men dette gir en god variasjon i seilingen, avslutter han.