TSF Doublehanded Vår

Vinden kom med et brak i årets første shorthandedregatta

Vinden kom med et brak i årets første shorthandedregatta

Etter seks timers seiling i lite vind, kom 10-12 m/sek med ett brak på slutten av TSF Doublehanded denne helgen.

– Det var en utfordrende regatta på mange plan – noe Trondheim-seilere ser ut til å sette pris på, sier primus motor bak regattaen, Arild Schei, som har lagd denne rapporten:

LOVENDE VÆRVARSEL.  Værvarslet før TSF Doublehanded 9. mai var meget lovende – delvis sol, 14 grader og sørvestlig vind mellom 4 og 7 meter i sekundet. Med andre ord gode og rettferdige forhold for alle deltagende båter. Endelig skulle vi få en Doublehanded med litt fres og action..

Det var derfor med en snikende uro undertegnede kunne observere meget svak NORDLIG  vind tidlig lørdag . Her måtte man klamre seg til håpet om at værvarslet slo til om noen timer.

Etter briefingen var forholdene uforandret, men regattakomiteen holdt den 30 nautiske mil lange banen med 5 rundingsmerker. En mulig avkorting etter 15 nautiske mil ble lagt inn i seilingsbestemmelsene.

KRYSS PÅ ALLE LEGG. Kryssen opp til første rundingsmerke gikk greit med 4-5 knops vind fordelt jevnt utover banen. Så løyet vinden og ga kun små blaff fra ymse retninger i ny og ne – her var det store vindskift og kryss og lens om hverandre.

Flere båter valgte å gå inn i fjæresteinene ved Ladehalvøya for å hente fallvinder i bergene der inne. Dette slo ikke til og en av båtene ble observert i nøyaktig samme posisjon i flere timer – motoren kom etter hvert i bruk.

Seiling i lite vind er uansett meget spennende og på mange måter mer slitsomt enn seiling i hard vind – man får ingenting gratis i disse forholdene og hver meter må jobbes for.

Små flak av vind lå spredt omkring i fjorden – det var kort vei mellom frustrasjon og glede på fjorden denne dagen.

KULINGEN KOMMER.  Etter 6 timers seiling kom plutselig en sørvestlig kuling dundrende inn fra sørvest. Etter å ha duppet rundt i fjorden hele dagen, ble det raskt behov for seilskift, reving og gummistøvler – det var utrolig godt å dundre av gårde i «normal» hastighet igjen..

Alle båtene var i mål etter drøyt 8 timers seiling og praten gikk livlig på kaia og i Skansen Klubbhus etterpå. Av 21 startende båter kom 18 i mål, og alle var enige om at det hadde vært en flott dag på fjorden.

KLASSEVINNERE I TSF DOUBLEHANDED VÅR 2009:

LYS opp til og med 1.15: ELISABETH – en Albin Express seilt av Søren Mikkelsen og Torben Mertz.

LYS fra 1.16 til og med 1.22: BEATE II  – en CB 33 seilt av Kristian Lian med makker Alexander Lian.

LYS over 1.23: FERRX – en X-332 Sport seilt av Harald Horn og Erik Nilsson.